Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Καλοκαιρινές φωτογραφίσεις


Το καλοκαίρι, και ιδίως το ελληνικό, σαν εποχή παρουσιάζει μια σειρά από ιδιαιτερότητες που οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη,  για να βγάζουμε καλές φωτογραφίες αλλά και για την προστασία του εξοπλισμού μας.
Τα χαρακτηριστικά του ελληνικού καλοκαιριού είναι τρία:
ζέστη, ήλιος και (συνήθως) θάλασσα.
Ας εξετάσουμε πως επηρεάζουν τις φωτογραφίες μας και τις μηχανές μας:

Ζέστη: Πρέπει απλά να προστατεύουμε τη μηχανή μας, (αλλά και τον υπόλοιπο φωτογραφικό μας εξοπλισμό) από την υπερβολική ζέστη.
Η διαστολή ταλαιπωρεί τις αρμόσεις και τους μηχανισμούς των φακών, η μεγάλη θερμοκρασία τα πλαστικά μέρη, το ίδιο και τα ηλεκτρονικά. Σε ακραίες περιπτώσεις το κλείστρο χάνει μέρος της ακρίβειάς του.
Οι σκληροί δίσκοι συσκευών αποθήκευσης μπορούν επίσης να παρουσιάσουν προβλήματα.
Τέλος και το φιλμ  υποφέρει σε μεγάλες θερμοκρασίες. Παρατεταμένη έκθεσή του σε τέτοιες συνθήκες μπορεί να προκαλέσει το film fogging, ελαφριά συνολική έκθεση, που υποβαθμίζει το contrast και την ποιότητα του χρώματος.
Σαν αρχή, δεν αφήνουμε ποτέ τη μηχανή να τη χτυπά ο ήλιος και ιδίως μέσα από τζάμια. Πολλή προσοχή χρειάζεται στο αυτοκίνητο, που αν παραμείνει στον ήλιο μπορεί να αναπτυχθούν στο εσωτερικό του πολύ ψηλές θερμοκρασίες.
Καλό είναι η μηχανή να είναι σε σκιά, μέσα σε θήκη, (αν είναι ανοιχτόχρωμη ακόμη καλύτερα) και αν γίνεται σε μέρος που εξαερίζεται.
Στα εγχειρίδια χρήσης των μηχανών αναγράφονται η μέγιστη και η ελάχιστη θερμοκρασία λειτουργίας.

Φως: Αν κάτι χαρακτηρίζει το καλοκαίρι μας είναι το σκληρό φως, ιδίως του μεσημεριού.
Είναι όμως κάτι που πρέπει λάβουμε σοβαρά υπόψη κατά τη φωτογράφιση.
Η μεγάλη ηλιοφάνεια, οι εκτεταμένες φωτεινές επιφάνειες, οι αντανακλάσεις, μπερδεύουν τα φωτόμετρα των μηχανών, που τα αντιμετωπίζουν σαν μεσαία γκρι. Το αποτέλεσμα; Υποφωτισμένες φωτογραφίες.
Συνήθως αρκεί να ανοίξουμε το διάφραγμα ένα ή δύο στοπ, ή να χρησιμοποιήσουμε το exposure compensation.
Προσοχή να μην το παρακάνουμε, γιατί τα καμένα λευκά παραμονεύουν, ιδίως στις ψηφιακές, με το μικρότερο εύρος δυναμικής περιοχής.
Κάτι άλλο που χρειάζεται προσοχή είναι η λήψη κόντρα ή πλάγια στον ήλιο και τα πιθανά flare. Εδώ ένα lens hood μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο.
Όπως είναι φυσικό, οι σκιές είναι μακρύτερες και με απαλότερες μεταβάσεις το πρωί και το απόγευμα, και πολύ πιο σκληρές και κατακόρυφες τις μεσημεριανές ώρες.
Αυτό μας δίνει φωτογραφίες με περισσότερο χρωματικό πλούτο και καλύτερο γράψιμο της υφής τα πρωινά και τα απογεύματα, κάτι ιδιαίτερα επιθυμητό τόσο σε πορτραίτα (οι σκληρές κατακόρυφες μεσημεριανές σκιές συχνά τα καταστρέφουν) όσο και σε τοπία.
Συχνά θα μας φανεί πολύ χρήσιμο ένα πολωτικό φίλτρο (μείωση αντανακλάσεων και εντονα, κορεσμένα χρώματα) και σπανιότερα κάποιο Neutral Density (συνολική μείωση της φωτεινότητας ώστε να είναι εφικτά πιο άνοιχτά διαφράγματα για δυνατότητα μικρότερου βάθους πεδίου) ή graduated ND (για σκηνές με μεγάλες αντιθέσεις φωτεινότητας).
Συχνά χρήσιμη μπορεί να είναι και η τεχνική flash fill in για το σωστο φωτισμό σκηνών με δυνατό  φως από πίσω.
Τέλος να αναφέρουμε πως χρειάζεται κάποια προσοχή στην απευθείας φωτογράφιση του ήλιου, όταν αυτός είναι αρκετά δυνατός για την προστασία του αισθητήρα μας.

Θάλασσα: Στην παραλία οι φωτογραφικές μας μηχανές χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή, από τρεις εχθρούς.
Ο πρώτος είναι η άμμος. Προσπαθεί να εισχωρήσει σε οποιοδήποτε άνοιγμα, στους μηχανισμούς των φακών zoom, στις θύρες και τα βύσματα διασύνδεσης, στα πλήκτρα ελέγχου. Μπορεί να πεταχτεί στη μηχανή μας από ένα ξαφνικό αεράκι, από παιδιά που τρέχουν κ.λπ.
Ο δεύτερος είναι το νερό, σε μεγάλη ποσότητα ή σε σταγόνες. Αν η μηχανή δεν είναι αδιαβροχοποιημένη,  αποφεύγουμε πάντα και την ελάχιστη έκθεσή της στο υγρό στοιχείο.
Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο στην παραλία, με παιδιά που παίζουν κ.λπ.
Τέλος ο τρίτος κίνδυνος είναι η κλοπή. ΜΗΝ αφήνετε στην τσάντα θαλάσσης αφύλακτη τη μηχανή σας ενώ κολυμπάτε, ιδίως αν την έχετε προηγουμένως εμφανίσει. Είναι πολύ πιθανό στις μέρες μας να σας την κλέψουν όπως και άλλα αντικείμενα αξίας.
Ίσως όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο να παιρνουμε στη θάλασσα μια μηχανή μικρότερης αξίας.

Τέλος καθώς το καλοκαίρι οι περισσότεροι πηγαίνουμε κάπου για τις διακοπές μας, μην ξεκινήσετε χωρίς να έχετε επαρκή χωρητικότητα σε κάρτες μνήμης ή κάποιο μέσο εξωτερικής αποθήκευσης. Μην ξεχάσετε το φορτιστή της μηχανής σας και πάρτε μαζί σας και ένα μικρό card reader. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φανεί χρήσιμο.


Συγγραφή και επιμέλεια : Γιώργος Φουρνάρης(gf)
Ιούνιος 2005

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Ο καιρός σήμερα
Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή

Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
ΦΩΣ...
palsoula
9.3 (299 πόντοι / 32 ψήφοι)
Όταν η φύση ζωγραφίζει
GeorgeFocus
9.2 (192.5 πόντοι / 21 ψήφοι)
Road to Kabul
Behrakis
9.2 (332 πόντοι / 36 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Άλλο να είσαι αστείος και άλλο να κάνεις τον κόσμο να γελά. Για να συμπάσχει μαζί σου το ακροατήριο, δεν σημαίνει ότι θα εκβιάσεις τα δάκρυά του. Η υπερβολή γίνεται αποδεκτή μόνο ως δομικό στοιχείο τού συνόλου, ένα στοιχείο στο σύστημα εικόνων τής ταινίας, κι όχι τής μεθόδου της. Η γραφή τού δημιουργού δεν πρέπει να είναι βαριά, τονισμένη ή καλλιγραφική.
- Αντρέι Ταρκόφσκι