Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Photoshop - Ιστορική ανασκόπηση


Όπως οι περισσότεροι γνωρίζουμε, το Photoshop είναι ένα από τα πιο γνωστά προγράμματα επεξεργασίας εικόνας παγκοσμίως. Η ιστορία του ξεκινάει σχεδόν 15 χρόνια πριν, και θα προσπαθήσω μέσα από στοιχεία που βρήκα στο διαδίκτυο και σε περιοδικά, να σας την παρουσιάσω σε ελεύθερη μετάφραση.



Όλα ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 1987 στο Ann Arbor του Michigan (USA), με τον καθηγητή κολεγίου Glenn Knoll. Ο Glenn ήταν ερασιτέχνης φωτογράφος και διατηρούσε στο οικογενειακό υπόγειο του σπιτιού του έναν σκοτεινό θάλαμο. Παράλληλα ήταν οπαδός της τεχνολογίας και είχε και έναν προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Οι γιοι του Thomas και John Knoll "κληρονόμησαν" τις συνήθειες του, και το όραμα για μελλοντικά μεγαλεία ξεκίνησε από την τριβή τους, στο υπόγειο του πατέρα τους, με τον σκοτεινό θάλαμο και τον υπολογιστή Apple II Plus που είχε αγοράσει ο Glenn για να κάνει ερευνητικά έργα.


::


Ο Thomas είχε σαν χόμπι την φωτογραφία από το γυμνάσιο και στο σκοτεινό θάλαμο του πατέρα του, έμαθε πως να κάνει ασπρόμαυρες και έγχρωμες εκτυπώσεις καθώς και εξισορρόπηση χρωμάτων και κόντραστ.
Από την άλλη ο John είχε μια κλίση προς την χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή του πατέρα του.  Ο πρώτος Η/Υ που χρησιμοποίησε ήταν το 1978 και σε ηλικία 16 ετών σαν μαθητής γυμνασίου, όταν ο πατέρας του αγόρασε έναν Apple II Plus με 64k RAM. Θυμάται επίσης πως το 1984 σε ένα τεύχος του περιοδικού TIME, διάβασε ένα άρθρο για τους Macintosh και είχε πραγματικά ενθουσιαστεί! Μετά από λίγους μήνες ο πατέρας τους αγόρασε έναν από τους πρώτους Mac που ήταν διαθέσιμοι στην αγορά.

Αν και ο Thomas αγαπούσε πολύ την διαδικασία του σκοτεινού θαλάμου, έδειξε παρόμοιο ενδιαφέρον με τον αδερφό του για τους υπολογιστές και τον προγραμματισμό. Το 1987 αγόρασε έναν Apple Macintosh Plus για να τον βοηθήσει σε μια εργασία για το PhD του, με θέμα "Επεξεργασία Ψηφιακών Εικόνων". Προς μεγάλη του απογοήτευση, το Mac δεν μπορούσε να απεικονίσει ασπρόμαυρους τόνους στις φωτογραφίες του! Για να ξεπεράσει αυτόν τον περιορισμό, έγραψε μια υπορουτίνα για να προσομοιώσει την ασπρόμαυρη τονική κλίμακα. Ακολούθησε να γράφει και άλλες υπορουτίνες μαζί με διάφορα άλλα κομμάτια προγραμματισμού εικόνας. Όλον αυτόν τον κώδικα που είχε φτιάξει τον ονόμασε Display.


Εικόνα έναρξης του Display


Ο John Knoll δούλευε στην Industrial Light and Magic - [ το δεξί χέρι στα οπτικά εφέ της Lucasfilm, την διάσημη εταιρία παραγωγής ταινιών του George Lucas ] - στην επαρχία Marlin της California. Όταν επισκέφτηκε τον αδερφό του στο Ann Arbor, κατά τις διακοπές του από την δουλειά, εντυπωσιάστηκε από αυτό το μικρό πρόγραμμα που είχε φτιάξει ο Thomas. Έμοιαζε αρκετά με τα εργαλεία επεξεργασίας Pixar που είχε δει σε demo στην ILM. Ο John πειραματιζόταν με τους υπολογιστές για να φτιάξει ειδικά εφέ, και ζήτησε την βοήθεια του Thomas να φτιάξουν έναν υπολογιστή που να επεξεργάζεται ψηφιακά αρχεία εικόνας. Και το Display ήταν ένα καλό σημείο έναρξης της συνεργασίας τους.

Ο John παράγγειλε για τον αδερφό του ένα νέο Macintosh II, ο πρώτος υπολογιστής που υποστήριζε έγχρωμη απεικόνιση χρωμάτων, και προτού φτάσει στα χέρια του αδερφού του, ο Thomas ξαναέγραψε τον κώδικα του Display για να δουλεύει "έγχρωμα". Έτσι και οι 2 μαζί δούλεψαν για να αναπτύξουν περαιτέρω το Display.

Ο John πίεζε αρκετά τον Thomas να ενσωματώσει περισσότερες δυνατότητες στο πρόγραμμα, όπως να ανοίγει και να αποθηκεύει διάφορα αρχεία εικόνας, για να μπορεί να τα τυπώσει με άλλα προγράμματα. Επίσης χρησιμοποιούσε το Display για να βλέπει εικόνες που του έστελνε το τμήμα των computer graphics της ILM, αλλά στην οθόνη του φαινόντουσαν σκοτεινές. Ξαφνικά κατάλαβε πως χρειαζόταν εργαλεία για την διόρθωση του Gamma. Ο Thomas πρόσθεσε και τα εργαλεία Levels για τονική διόρθωση καθώς και τα Color Balance, Hue & Saturation για διόρθωση χρωμάτων. Ο John εντωμεταξύ ανέπτυξε ρουτίνες επεξεργασίας εικόνας, που αργότερα έγιναν φίλτρα plugins. Επίσης ο Thomas ανέπτυξε και την πρωτοποριακή δυνατότητα επιλογής (selection) με μαλακές - χωρίς αιχμές - άκρες, για επιμέρους αλλαγές σε μια εικόνα!

Το καλοκαίρι του 1988 ο John πίστευε πως είχαν φτιάξει την βάση για ένα πρόγραμμα από το οποίο θα μπορούσαν να επωφεληθούν οικονομικά. Ο Thomas φάνηκε αρνητικός στην αρχή ισχυριζόμενος πως χρειάζεται πολύ κώδικας για να φτιαχτεί και να ολοκληρωθεί ένα εμπορικό πρόγραμμα. Ο John όμως τον έπεισε πως αξίζει η προσπάθεια και έτσι η σκληρή δουλειά ξεκίνησε.

Ο Thomas άλλαξε το όνομα του προγράμματος αρκετές φορές. Κάθε φορά όμως που έβρισκε κάποιο, αυτό ήταν ήδη κατοχυρωμένο. ImagePro και PhotoHut ήταν μερικά απο αυτά. Τότε εμπιστεύτηκε το πρόβλημα του για το όνομα του προγράμματος σε κάποιον, ο οποίος και του πρότεινε το Photoshop. Από τότε καθιερώθηκε.

Ο John άρχισε να ψάχνει εταιρία η οποία θα μπορούσε να επενδύσει στο Photoshop. Η SuperMac είχε οικονομικά προβλήματα και η Aldus ετοίμαζε κάτι δικό της εκείνη την περίοδο. Αν και η Adobe ενδιαφέρθηκε για το πρόγραμμα, δεν μπορούσε να συμφωνηθεί κάτι άμεσα.

Ο Thomas έμεινε στο Ann Arbor όπου συνέχισε να κάνει μικροδιορθώσεις στο πρόγραμμα, ενώ ο John πήγε στο Silicon Valley (φωτός) και μοίραζε demos του προγράμματος σε εταιρίες, ενώ παράλληλα έγραψε και εγχειρίδιο χρήσης για να το κάνει πιο κατανοητό.

Τελικά κατάφερε να προκαλέσει το ενδιαφέρον μιας εταιρίας που κατασκεύαζε scanners. Η Barneyscan αποφάσισε πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα ήταν χρήσιμο στους πελάτες τους που θα χρησιμοποιούσαν τα scanner τους.  Έτσι συμφώνησαν σε μιας μικρής διάρκειας συνεργασία, και το πρόγραμμα διανεμήθηκε σε 200 αντίτυπα μαζί με τα scanners με το όνομα Barneyscan XP v. 0.87



Εικόνα έναρξης του Photoshop 0.87 (Barneyscan XP)



Εναλλακτική εικόνα έναρξης του Photoshop 0.87


Εκείνη την περίοδο ο John έδινε demo και στους μηχανικούς της Apple. Επειδή είχε τεράστια επιτυχία, του ζήτησαν να αφήσει μερικά αντίγραφα. Τότε παρατηρήθηκαν οι πρώτες πειρατικές εκδόσεις του Photoshop. Φαίνεται πως οι μηχανικοί είχαν μοιράσει αντίγραφα και σε μερικούς φίλους.

Ακολούθησε και μια δεύτερη επίσκεψη από τον John στην Adobe για μία ακόμα παρουσίαση. Ο Russell Brown - ο art director της Adobe - έμεινε πολύ εντυπωσιασμένος με το πρόγραμμα! Μόλις είχε υπογράψει μια κρυφή συμφωνία με την Letraset για να δει το νέο τους πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας με όνομα ColorStudio. Είχε όμως πεισθεί πως το Photoshop ήταν πολύ καλύτερο.

Ο συγχρονισμός ήταν το παν. Με περίσσιο ενθουσιασμό η Adobe αποφάσισε να αγοράσει την άδεια για την διανομή του Photoshop. Ήταν Σεπτέμβριος του 1988 όταν ο John Knoll και ο Fred Mitchell - υπεύθυνος για τις νέες αποκτήσεις της Adobe -  έκαναν την συμφωνία με χειραψία. Η λέξη κλειδί στην συμφωνία ήταν η "άδεια για διανομή". Η Adobe δεν αγόρασε πλήρως το πρόγραμμα παρά μόνο μετά από μερικά χρόνια όταν το Photoshop έγινε τεράστια επιτυχία. Ήταν μια έξυπνη κίνηση των Knolls' να δουλέψουν με βάση αυτή την προνομιακή συμφωνία βασισμένη στην διανομή και μόνο.

Αφού υπέγραψαν τις νόμιμες συμφωνίες ο Thomas και ο John άρχισαν να αναπτύσσουν μια ολοκληρωμένη έκδοση. Η Adobe αποφάσισε να κρατήσει το όνομα Photoshop στο πρόγραμμα. Ο Thomas έγραψε όλον τον κώδικα στο Ann Arbor και ο John ανέπτυξε και έγραψε plugins στην California. Τα χαρακτηριστικά και οι δυνατότητες που ανέπτυσσε ο John, δεν φάνηκαν άμεσα χρήσιμα σε μερικούς συντελεστές στην Adobe, οι οποίοι πίστευαν πως αυτά δεν θα έπρεπε να υπήρχαν σε μια "σοβαρή" εφαρμογή. Έβλεπαν το Photoshop σαν εργαλείο για ρετουσάρισμα και όχι για ειδικά εφέ. Έτσι ο John βρήκε ένα τρόπο να τα κρύψει μέσα στο πρόγραμμα. Αυτά τα plugins έγιναν ένα από τα πιο δυνατά σημεία του Photoshop.

Από τον Απρίλιο του 1989 μέχρι τις αρχές του 1990 συνεχίστηκε η ανάπτυξη του προγράμματος χωρίς όμως να υπάρχουν επίσημοι "beta testers". Στην Adobe ο Russell Brown και ο Fred Mitchell πίεζαν τον Thomas  να ενσωματώσει και άλλες δυνατότητες ενώ ο αδερφός του, John, ήταν καλός στο να καλοπιάνει τον Thomas για να κάνει καλύτερο το πρόγραμμα.




Τελικά τον Φεβρουάριο του 1990 το Photoshop 1 κυκλοφορεί.

::


 
Το Photoshop 1 είχε συνολικό μέγεθος μόλις 800kb


Από νωρίς όμως υπήρχαν μικρο-προβλήματα στην λειτουργία του προγράμματος και έτσι σύντομα κυκλοφόρησε η πιο σταθερή έκδοση 1.0.7. Παρόλα αυτά το Photoshop πήγε πολύ καλά, σε σχέση με τους "αντιπάλους" του - το ColorStudio -, με τον καλογραμμένο κώδικα και το εύκολης χρήση περιβάλλον εργασίας του. Το Photoshop είχε χαρακτηριστικά που έλειπαν από άλλα προγράμματα, και ο χρόνος έκδοσης ήταν καθοριστικός: Τότε που η επανάσταση στην επιτραπέζια τυπογραφία ήταν σε έξαρση, το Photoshop ήταν εκεί για να βοηθήσει ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη (εφόσον βέβαια κάποιος είχε Apple υπολογιστή). Επίσης ο Russell Brown είχε μια ικανότητα να παρουσιάζει ευχάριστα και χιουμοριστικά demo - παρουσιάσεις του Photoshop σε εκθέσεις, και αυτοί που τον παρακολουθούσαν φρόντιζαν να μεταδώσουν μετά σε άλλους τις πολύ καλές εντυπώσεις τους για το πρόγραμμα και τις δυνατότητές του.

Μέχρι τότε ο Thomas Knoll ήταν ο μόνος μηχανικός που δούλευε σε αυτό. Η Adobe χρειάστηκε επιπλέον προσωπικό και έτσι προσέλαβαν τον Mark Hamburg ο οποίος είχε δώσει συνέντευξη στην εταιρία κατά την κυκλοφορία του Photoshop 1. Ο Mark ήταν εξειδικευμένος στα Bezier Paths, ένα χαρακτηριστικό που ήθελαν να ενσωματώσουν στην έκδοση 2, μαζί με το Pen tool αλλά και με την υποστήριξη των χρωματικών μοντέλων CMYK & Duotone. Επίσης η απαιτούμενη μνήμη αυξήθηκε από τα 2ΜΒ στα 4ΜΒ και αυτό είχε ως αποτέλεσμα στην σταθερότητα και την καλύτερη επίδοση του προγράμματος.
Ο Steven Guttman - product manager - ήταν αυτός που καθιέρωσε τις ονομασίες με κωδικούς στις beta εκδόσεις. Η έκδοση 2 ονομάστηκε "Fast Eddy".




Έτσι το Photoshop 2 κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1991.

::

Η πρόσθεση της υποστήριξης CMYK στην έκδοση 2, έκανε την βιομηχανία της τυπογραφίας να δείξει ενδιαφέρον για το πρόγραμμα. Έδωσε την δυνατότητα να κάνουν διαχωρισμούς τετραχρωμίας με αποτέλεσμα οι πωλήσεις του προγράμματος να ανεβαίνουν δραματικά.

Η Adobe όμως αποφάσισε πως θα έπρεπε να βγάλουν και μια έκδοση για την πλατφόρμα των Windows παράλληλα με αυτήν των Mac. Ο Steven Guttman μοίρασε την διαχείριση προγράμματος σε 2 ομάδες. Την Mac και την Windows. Η ανάπτυξη προχωρούσε αργά και χρειάστηκε να γραφτεί ο αρχικός κώδικας του Thomas από την αρχή. Η Mac έκδοση είχε την κωδική ονομασία Merlin, ενώ αυτή των Windows την Brimstone. Η Adobe αποφάσισε να αριθμήσει την επόμενη έκδοση Photoshop 2.5. Οι λόγοι που την οδήγησαν σε τέτοια απόφαση δεν είναι γνωστοί. Οι εκδόσεις που έχουν αρίθμηση .5 δεν έχουν και καλές πωλήσεις γιατί συνήθως την αντιλαμβάνονται σαν μια απλή αναβάθμιση.




Τον Νοέμβριο του 1992 κυκλοφόρησε το Photoshop 2.5

::



Εναλλακτική εικόνα έναρξης:



Το Photoshop για τα Windows είχε και έναν ανταγωνιστή. Το Aldus Photostyler. Τώρα οι χρήστες των Windows μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν και το Photoshop αλλά δεν είχε ακόμη πολλές δυνατότητες. Επίσης υπήρχε μια αστάθεια μνήμης κατά την λειτουργία του και για αυτό, αφού εντοπίστηκε το πρόβλημα, κυκλοφόρησε μια αναβαθμισμένη έκδοση στις αρχές του 1993, η 2.5.1. Η συγκεκριμένη έκδοση ήταν πρωτοποριακή μιας και ήταν η πρώτη εφαρμογή που δούλεψε σε τσιπάκι Power PC της Apple.

Ακόμη πριν ολοκληρωθεί η έκδοση 2.5, είχε ξεκινήσει η ανάπτυξη της έκδοσης 3 με την κωδική ονομασία Tiger Mountain. Αυτή η έκδοση θα ενσωμάτωνε ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό. Ο Thomas δούλευε για την ανάπτυξη των Layers. Επίσης μερικοί εξειδικευμένοι μηχανικοί βοήθησαν στην βελτιστοποίηση του προγράμματος για την έκδοση στον Power Mac, καθώς ο Seetha Narayanan εργάστηκε για να κυκλοφορήσει η έκδοση για τα Windows την ίδια περίοδο με αυτήν των Mac.

Εκείνη την περίοδο υπήρχε ακόμα ένας δυνατός ανταγωνιστής... το Live Picture. Μερικοί χρήστες λέγανε πως πρόκειται για ένα "Photoshop Killer" πρόγραμμα. Το Live Picture χρησιμοποιούσε Layers και έτσι υπήρχε η δυνατότητα να στοιβάζονται διάφορα στοιχεία ανεξάρτητα έτσι ώστε να μην μπορεί να επηρεάσει το ένα το άλλο κατά την επεξεργασία. Τα Layers ήταν (και είναι) ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό.

Εν τω μεταξύ είχαν διαρρεύσει στα ΜΜΕ φήμες περί κερδοσκοπίας της νέας έκδοσης του Photoshop εις βάρος του Live Picture σχετικά με την αντιγραφή του χαρακτηριστικού των Layers από το Live Picture, αλλά στην πραγματικότητα ο Thomas δούλευε πάνω στην ιδέα των Layers πολύ καιρό πριν ακούσει για το Live Picture.




Το Photoshop 3 για Mac κυκλοφορεί τον Σεπτέμβριο του 1994, και για τα Windows τον Νοέμβριο του 1994.

::


Νέα χαρακτηριστικά:
  • Προσθήκη των Layers
  • Drag 'n drop ανάμεσα σε 2 εικόνες όσο αφορά τα selections, τα layers αλλά και τις εικόνες ολόκληρες
  • Συντομεύσεις πληκτρολογίου στα εργαλεία
  • Νέα εργαλεία  move + sponge
  • Commands palette (ο πρόγονος των actions)
  • Προσθήκη στο File Menu τα Save a copy  και  File info
  • CMYK preview + Gamut warning
  • Δυνατότητα να αποθηκεύονται οι επιλογές
  • Το φίλτρο Lighting effects
  • Πάνω από 40 φίλτρα plugins


Απαιτήσεις συστήματος PC: 16MB RAM, 486 DX2, DOS 6, Win 95



Έντυπη καταχώρηση:        Εναλλακτική εικόνα έναρξης:



Η έκδοση 3 ήταν ένα ολοκληρωμένο προϊόν. Παρόλα αυτά, πολλοί συντελεστές της Adobe απορούσαν τι θα ήταν αυτό που θα έκανε ακόμα καλύτερο το πρόγραμμα. Ο Bryan Lamkin (υπεύθυνος της ομάδας ανάπτυξης για τα Windows) προσέλαβε τον Andrei Herasimchuk ο οποίος ανέλαβε τον επανασχεδιασμό του interface. Ο Herasimchuk ήρθε από μια μικρή εταιρία της Νέας Αγγλίας η οποία είχε κυκλοφορήσει το Specular Collage. Ακόμη και πριν από το Photoshop 3, το Specular είχε την δυνατότητα να ανοίγει και να στοιβάζει τα αρχεία του Photoshop σε Layers και να τα επεξεργάζεται με φίλτρα. Ο ρόλος του Herasimchuk ήταν καθοριστικός στην ανάπτυξη του Specular.

Περίπου αυτή την περίοδο το Photoshop είχε ήδη γίνει αρκετά γνωστό και επιτυχημένο και η Adobe αποφάσισε να προβεί σε διαπραγματεύσεις με τους Knolls για να το αγοράσει εξ' ολοκλήρου. Της κόστισε μια περιουσία αλλά άξιζε και με το παραπάνω...

Από εδώ και πέρα στην Adobe προσλαμβάνεται περισσότερο προσωπικό προγραμματιστών για να βοηθήσουν στην ήδη πολύ καλή δουλειά που είχε κάνει μέχρι τότε ο Thomas, και για να δώσουν νέες δυνατότητες, που θα καταστήσουν το πρόγραμμα στάνταρ στην παγκόσμια αγορά. Κατά περιόδους υπήρχαν βέβαια και στιγμές που παραιτήθηκαν αρκετοί, με αποτέλεσμα να υπάρξουν και δύσκολες "εσωτερικές" στιγμές. Οι επόμενες εκδόσεις όμως, μία προς μία, παρουσίαζαν νέα χαρακτηριστικά που το έκαναν όλο και πιο ελκυστικό από την προηγούμενη έκδοση.

Έτσι ακολούθησαν οι επόμενες...



Το Photoshop 4 κυκλοφορεί το Νοέμβριο του 1996

::


Χαρακτηριστικά:
  • Κωδική ονομασία: Big Electric Cat
  • Πλήρης 32bit λειτουργία (Windows 95)
  • Υποστήριξη επεξεργαστών με MMX επιτυγχάνοντας ταχύτερη επίδοση κατά 200-600%
  • Προσθήκη των Navigation και Actions palettes
  • Το εργαλείο Crop μπορεί παράλληλα να κάνει και περιστροφή (rotation)
  • Δυνατότητα μετακίνησης μόνο της επιλογής (selection) και όχι των περιεχομένων της, αλλά και δυνατότητα transform αυτής.
  • Αναβάθμιση του Gradient Tool
  • Ενσωμάτωση των Adobe Gallery Effects (πρώην Aldus)
  • Προσθήκη των Adjustment Layers στην παλέτα των Layers
  • Δυνατότητα προσθήκης υδατογραφήματος (watermark) σε μια εικόνα από την Digimarc.
  • Προσθήκη των Guides & Grids
Εναλλακτική εικόνα έναρξης:


Από την πρώτη εμφάνιση του Photoshop 1 μέχρι και την έκδοση 4 πολλά πράγματα άλλαξαν στην αγορά. Η επιτραπέζια τυπογραφία (desktop publishing) άλλαξε προς το καλύτερο την βιομηχανία εκτυπώσεων. Η Adobe αγόρασε την Aldus και κατήργησε το Photostyler.

Παράλληλα μια μικρή εταιρία με το όνομα HSC άρχισε να παράγει και να διαθέτει στην αγορά μερικά από τα πιο γνωστά plugins για το Photoshop τα Kai Power Tools.

[td][/td]
[td] :  [/td][td][/td]
[td][/td][td][/td][td]Αργότερα η εταιρία ονομάστηκε MetaTools και μετά MetaCreations...
Περισσότερες "ιστορικές" πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ.
Σήμερα τα plugins τα έχει αγοράσει η Corel.
[/td][/table]




Το Photoshop 5 κυκλοφορεί τον Μάιο του 1998

::


Χαρακτηριστικά:
  • Κωδική ονομασία: Strange Cargo
  • Προσθήκη του History Brush και της History palette. Στις προηγούμενες εκδόσεις υπήρχε μόνο ένα undo αλλά και revert στην κατάσταση που είχε η εικόνα κατά το τελευταίo save.
  • Προσθήκη των Color Sampler tool, Measure tool και Info palette.
  • Προσθήκη των Magnetic Lasso tool, Magnetic Pen tool και Freeform Pen tool.
  • ImageReady 1. Πρόγραμμα που είναι ανεξάρτητο από το Photoshop και οι δυνατότητές του έχουν να κάνουν αποκλειστικά με το Internet.
  • Για πρώτη φορά η εισαγωγή κειμένου στο Photoshop δεν γίνεται raster, αλλά δημιουργείται ένα νέο Layer με το εικονίδιο "Τ" (Type Layer), το οποίο μας επιτρέπει την μελλοντική του ανανέωση/διόρθωση.
  • Πρώτη εμφάνιση των Layer Effects.
  • Νέο φίλτρο 3D Transform.
  • Προσθήκη της εντολής Channel Mixer στο μενού Image / Adjust
  • Δυνατότητα χρωματικής διαχείρισης μέσα από το Photoshop.



Έντυπη καταχώρηση:  



Στο μόνο που υστερούσε εκείνη την περίοδο το Photoshop ήταν οι, σχεδόν, μηδαμινές δυνατότητες που είχε στον τομέα του Internet. Έτσι, μετά από σχεδόν 1 χρόνο, έρχεται η νέα έκδοση (που και αυτή είχε το .5), συμπληρώνοντας το κενό.




Το Photoshop 5.5 κυκλοφορεί τον Φεβρουάριο του 1999

::


Χαρακτηριστικά:
  • Νέα εντολή αποθήκευσης Save for Web.
  • Αναβαθμισμένο και με αρκετές δυνατότητες ImageReady 2!
  • Προσθήκη των Extract command, Magic Eraser και Background Eraser.
  • Αναβάθμιση του History Brush με την προσθήκη του Art History Brush
  • Προσθήκη του Auto Contrast στο μενού Image / Adjustments
Απαιτήσεις συστήματος PC: Intel Pentium, 96MB RAM, Win 98, 125MB χώρο στον σκληρό δίσκο


Έντυπη καταχώρηση:       Εναλλακτική εικόνα έναρξης:





Το Photoshop 6 κυκλοφορεί τον Σεπτέμβριο του 2000.

::


Χαρακτηριστικά:
  • Κωδική ονομασία: Venus in Furs
  • Αλλαγή του interface με την εμφάνιση του context-sensitive toolbar στο πάνω μέρος του προγράμματος, όπου εμφανίζονται τα options του κάθε εργαλείου, όταν αυτό είναι επιλεγμένο.
  • Αύξηση του ορίου του αριθμού των Layers στα 99 για κάθε εικόνα
  • Προσθήκη των Layer Sets. Συμπεριφέρονται σαν "φάκελοι" και μπορούν να περιέχουν περισσότερα από ένα layers μέσα τους, για καλύτερη και πρακτικότερη διαχείριση τους.  
  • Αναβάθμιση των Layer effects με την προσθήκη των Satin, Stroke, Fill, Gradient και Pattern Variations, καθώς και περισσότερες παραμετροποιήσεις στα υπάρχοντα εφέ.
  • Υποστήριξη των Vector Shapes. Σχήματα διανυσματικά μπορούν πια να συνυπάρχουν με τα pixels, και να αλληλοεπηρεάζονται. Ένα μεγάλο βήμα για την ενσωμάτωση μερικών απλών δυνατοτήτων που συναντάμε σε διανυσματικά προγράμματα (Corel Draw, Illustrator)
  • Η εισαγωγή κειμένου γίνεται πλέον κατευθείαν πάνω στην εικόνα και όχι σε ξεχωριστό παράθυρο, και δύο νέες παλέτες προστέθηκαν: Character και Paragraph δίνοντας δυνατότητες που συναντάμε σε προγράμματα σελιδοποίησης (PageMaker, InDesign).
  • Προσθήκη των Warp Text Effects με προκαθορισμένα εφέ "διπλώματος" του κειμένου χωρίς παραμετροποιήσεις.
  • Αναβάθμιση της εντολής Extract.
  • Δυνατότητα προσθήκης γραπτών και προφορικών σημειώσεων μέσα στην εικόνα με τα Note και Annotations tools αντίστοιχα .
  • Δυνατότητα export σε Photoshop PDF περιέχοντας εικόνες, διανυσματικά κείμενα/σχήματα αλλά και σημειώσεις (notes).
  • Προσθήκη του Print Preview καθώς και αναβάθμιση της χρωματικής διαχείρισης
  • ImageReady 3
  • Νέο φίλτρο Liquify. Εφέ και δυνατότητες που είχαν πρωτοεμφανιστεί στο Kai Power Goo.
Εναλλακτική εικόνα έναρξης:





Το Photoshop 7 κυκλοφορεί τον Απρίλιο του 2002

::


Χαρακτηριστικά:
  • Κωδική ονομασία: Liquid Sky
  • Δυνατότητα αποθήκευσης της διάταξης των παλετών
  • Νέα εντολή Browse η οποία ανοίγει τον File Browser, μία πρακτική παλέτα η οποία λειτουργεί ως image viewer μέσα από το Photoshop.
  • Νέα παλέτα Brushes η οποία παρέχει παραμετροποιήσεις όπως Shape Dynamics, Scattering, Texture, Wet Edges κλπ, καθώς και εφέ για τα brushes όπως Dry Media, Drop Shadow, Special Effects και Wet Media. Νέες δυνατότητες που μοιάζουν με αυτές του Corel Painter. Όλες οι παραμετροποιήσεις και συνδυασμοί των εφέ μπορούν να αποθηκευτούν στη νέα Tools Presets παλέτα.
  • Προσθήκη της εντολής AutoColour, η οποία είναι συνδυασμός των AutoContrast και AutoLevels.
  • Προσθήκη των εργαλείων Healing και Patch
  • Αναβάθμιση του φίλτρου Liquify
  • Προσθήκη του φίλτρου Pattern Maker.
  • 5 νέοι τρόποι ανάμειξης των layers.
  • ImageReady 7 (από το 3 κατευθείαν στο 7)
Εναλλακτική εικόνα έναρξης:





Το Photoshop CS (Cool κυκλοφορεί τον Οκτώβριο του 2003.

::


Χαρακτηριστικά:
  • Κωδική ονομασία: Dark Matter
  • Αναβάθμιση του File Browser με δυνατότητα προβολής διανυσματικών και PDF αρχείων, καθώς και rotate αρχείων.
  • Προσθήκης της εντολής Crop and Straighten.
  • Υποστήριξη "non-square pixels" για εικόνες που προορίζονται για video.
  • Ενσωμάτωση του Camera Raw plugin (στην προηγούμενη έκδοση ήταν ξεχωριστό plugin).
  • Αναβάθμιση της χρωματικής υποστήριξης σε κάθε εικόνα, επιτρέποντας 16bit για κάθε channel (από 8bit που ήταν πριν)
  • Μέγιστο όριο διαστάσεων μιας φωτογραφίας που μπορεί να επεξεργαστεί είναι τα 300.000 x 300.000pixels και μέχρι 56 channels για κάθε αρχείο.
  • Προσθήκη του Live Histogram palette.
  • Προσθήκη των Highlights & Shadows, Photo Filter, MatchColour στο μενού Image / Adjust.
  • Νέο εργαλείο Color Replacement
  • Τα layer sets μπορούν να εντεθούν σε βάθος μέχρι και 5 επιπέδων.
  • Προσθήκη του Layer Comps palette. Επιτρέπει την αποθήκευση συνδυασμών διαφόρων layers με διαφορετικές ρυθμίσεις στα "visibility", "position", "blending" "effects" κλπ. σε κάθε αρχείο.
  • Τα Text Layers έχουν τον ίδιο "πυρήνα" προγραμματισμού με αυτόν του Illustrator.
  • Προσθήκη του φίλτρου Photomerge για την ένωση φωτογραφιών και την παραγωγή πανοραμικών φωτογραφιών.
  • ImageReady CS.
Απαιτήσεις συστήματος PC: Intel Pentium ΙΙΙ 600MHz, 256MB RAM, Win 2000(SP3) - XP, 280MB χώρο στον σκληρό δίσκο.


Εναλλακτική εικόνα έναρξης:




Την περίοδο που γράφτηκε το συγκεκριμένο κείμενο, η Adobe ανακοίνωσε ακόμα μία νέα έκδοση του Photoshop.



Το Photoshop CS2 (9) πρόκειται να κυκλοφορήσει τον Ιούνιο του 2005.

::


Χαρακτηριστικά:
  • Κωδική ονομασία: Space Monkey
  • Adobe Bridge: η επόμενη γενιά του File Browser
  • Vanishing Point: δυνατότητα χρήσης του Clone Stamp, του εργαλείου paint και transform, στην προοπτική που έχει η εκάστοτε εικόνα.
  • Smart Objects: εισαγωγή/δημιουργία διανυσματικών σχημάτων με δυνατότητα επεξεργασίας τους χωρίς να μειώνεται η ποιότητα (vector)
  • Image Warp: δυνατότητα διαστρέβλωσης των smart objects με αρκετά σημεία ελέγχου.
  • Noise Reduction: Προηγμένη διόρθωση θορύβου μαζί με μείωση του φαινομένου JPG artifacts
  • 32-bit HDR: Δημιουργία και επεξεργασία 32-bit εικόνων που έχουν κύρια εφαρμογή στα 3D προγράμματα και στην παραγωγή video.
  • Spot Healing Brush: Άμεσο και παραγωγικό ρετουσάρισμα φωτογραφιών από σκόνες, γρατσουνιές και άλλων ψεγαδιών.
  • One-Click Red Eye Correction
  • Ενσωμάτωση της παλέτας Animation από το ImageReady, για την παραγωγή animated gif
  • Smart Sharpen: Λένε πως θα είναι ο αντικαταστάτης του Unsharp Mask.
  • Αναβάθμιση του Shadows & Highlights υποστηρίζοντας και CMYK εικόνες.
  • Αναβάθμιση του Camera Raw plugin.
  • Smart Guides: Βοήθεια ευθυγράμμισης - στοίχισης στοιχείων που υπάρχουν σε διαφορετικά layers, γρήγορα και άμεσα πάνω στην εικόνα.
  • Αναβάθμιση της μνήμης που μπορεί να διαθέσει το λειτουργικό σύστημα στο Photoshop στα 3.5GB RAM για τους 64bit επεξεργαστές.
  • Χρωματική προσαρμογή και ορισμός από τον χρήστη των επιλογών που θα φαίνονται στο μενού του Photoshop με δυνατότητα αποθήκευσής τους.


Απαιτήσεις συστήματος PC: Intel Pentium ΙΙΙ ή 4, 384MB RAM, Win 2000(SP4) - XP, 650MB χώρο στον σκληρό δίσκο.


Εναλλακτική εικόνα έναρξης:


[td]Καταχώρηση στους
δρόμους του Μανχάταν (© by Perik):
[/td][td][/td][/table]



Οικονομικά η Adobe έχει γίνει μια πολύ ισχυρή εταιρία, επιτυγχάνοντας πολύ καλούς τζίρους ετησίως, με κύριο προϊόν εσόδων το Adobe Photoshop. Μάλιστα πρόσφατα ανακοινώθηκε και η εξαγορά της Macromedia από την Adobe.

Ευχαριστούμε λοιπόν τον Thomas Knoll που ανέβαλλε την διδακτορική του διατριβή. Δουλεύει ακόμα στην Adobe (φαίνεται και από την λίστα των ονομάτων στην εικόνα έναρξης), ενώ ο αδερφός του John έχει αρκετά χρόνια που σταμάτησε να εργάζεται άμεσα για την ανάπτυξη του Photoshop αλλά σίγουρα το χρησιμοποιεί στην Industrial Light & Magic.



Προσωπικά πιστεύω πως μόνο όταν κάποιος έχει δουλέψει παλιότερες εκδόσεις του Photoshop (γνώρισα το πρόγραμμα από την έκδοση 3 και μετά), μπορεί να εκτιμήσει τα νέα χαρακτηριστικά/δυνατότητες που προσφέρουν οι νέες εκδόσεις.

Για παράδειγμα στην έκδοση 3 δεν υπήρχε εύκολος και γρήγορος τρόπος να δώσεις τρισδιάστατες υφές σε γράμματα και σχήματα. Μόνο κάποια tips & tricks θυμάμαι που είχαν δημοσιευτεί από τον Kai Krause και τα γνωστά chops (Channel Operations), με τα οποία μπορούσε κάποιος να δημιουργήσει τέτοιες υφές. Βέβαια ούτε πολλά undo υπήρχαν τότε, και αν αργότερα ήθελες να αλλάξεις τα γράμματα ή το σχήμα στο οποίο είχε γίνει το εφέ, έπρεπε να ξανακάνεις όλα τα βήματα από την αρχή...  Cry  Με την έλευση των Layer Effects (ονομάστηκαν Layer Styles αργότερα) κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει πάρα πολύ γρήγορα και με εντυπωσιακότερο αποτέλεσμα.

Στην εικόνα φαίνεται το αποτέλεσμα που έχω, σχεδόν στον ίδιο χρόνο που θα μου πάρει να κάνω μια τρισδιάστατη σφαίρα με chops και με Layer Styles...



... και να σκεφτούμε ότι με τα Layer Styles, μπορούμε να σβήσουμε μέρος του κύκλου και αυτόματα να ενημερωθεί η καμπυλότητα που θα έχει απάνω του το εφέ...  Cheesy

Θα κλείσω το μακροσκελές αυτό αφιέρωμα με μερικά λόγια του Scott Kelby (αρχισυντάκτης του PhotoshopUser και πρόεδρος του National Association of Photoshop Professionals) όσο αφορά τις εντυπώσεις του από το CS2, κάτι που έχω παρατηρήσει και εγώ σε σχεδόν κάθε νέα έκδοση του Photoshop.

"Ενθουσιάστηκα με το Photoshop 7. To CS νομίζω πως ήταν αρκετά καλό. Το CS2 είναι καλύτερο και από τα δύο! Περισσότερες δυνατότητες, καλύτερο περιβάλλον εργασίας και ακόμα πιο χρηστικό. Μετά από χρήση 2 μηνών με την νέα έκδοση, δεν μπορώ να με φανταστώ να γυρνάω πίσω στο "απλό" CS. Tόσο καλύτερο είναι..."
Scott Kelby







Πηγές:
Το μεγαλύτερο μέρος του κειμένου και εικόνες του Photoshop: Jeff Schewe
Συμπληρωματικά κειμένου: Derrick Story, Tom Arah, Wikipedia.org, περιοδικό Computer Arts, The Photoshop 3 WOW! Book

Επιμέλεια κειμένου: Ευγενία Πολίτου


Συγγραφή: Νίκος Γιανακόπουλος (jonick33)





Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Χρώματα καλοκαιριού
Ioanna T
9.2 (453 πόντοι / 49 ψήφοι)
Wallpaper
Panagosg
9.2 (194 πόντοι / 21 ψήφοι)
Μια οικογένεια στον Ήλιο
GeorgeFocus
9.3 (241 πόντοι / 26 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Μόνον αυτό που δεν διδάσκει, δεν κραυγάζει, δεν επεξηγεί είναι ακατανίκητο.
- William Yeats