Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Evaluating Monitor Calibration
Εισαγωγή

Έχετε κάνει Calibration & Profiling το Monitor σας με το Adobe Gamma, ή με Hardware; Πως ξέρετε ότι το calibration ήταν επιτυχημένο; Μήπως το Monitor σας δεν είναι ιδανικό για επεξεργασία φωτογραφιών;

Το παρόν άρθρο είναι μια σειρά από δοκιμές τις οποίες κάνουν επαγγελματίες Color Managers, για να εκτιμήσουν κατά πόσο σε μια οθόνη έχει γίνει σωστό Calibration και Profiling.  

Να έχετε υπόψιν ότι όσοι έχουν οθόνες TFT / LCD θα δουν τα χειρότερα από αυτό το test. Οι τελευταίες LCD που δεν προορίζονται για επεξεργασία εικόνας έχουν επεξεργαστή με 6 bit table, και απεικονίζουν πολύ λιγότερα χρώματα από τις CRT, για χάρη του υψηλού refresh rare (που επιθυμούν όσοι ασχολούνται με video games & DVD).

Φωτισμός περιβάλλοντος

Πριν ξεκινήσουμε να δούμε πόσο σωστό είναι το calibration της οθόνης μας, πρέπει να φροντίσουμε να έχουμε σωστό φωτισμό στο χώρο που εργαζόμαστε.

Το ιδανικό θα ήταν να είχαμε έναν χώρο χωρίς παράθυρα, με ελαφρύ φωτισμό από λάμπες ημέρας (τους 5000K) ο οποίος να μην χτυπά απευθείας στην οθόνη μας, αλλά να ανακλάτε σε τοίχους, πάτωμα, και ταβάνι βαμμένο ουδέτερο γκρι χρώμα.  Θα πρέπει επίσης να μην υπάρχουν έπιπλα και αντικείμενα με έντονα χρώματα, και να φοράμε γκρι, η μαύρα ρούχα!
Τέτοιο περιβάλλον το διαθέτουν μόνο επαγγελματίες του Color Management. Εμείς θα προσπαθήσουμε να έρθουμε όσο ποιο κοντά μπορούμε σε αυτό.

- Κλείστε λοιπόν τα παράθυρα, ειδικά όταν το φως χτυπάει απευθείας το monitor μας.
- Εάν έχετε φώτα με dimmer, χαμηλώστε τα, ώστε να μην ενοχλούν και ίσα ίσα να δημιουργούν ατμόσφαιρα.
- Εάν δεν διαθέτετε φωτισμό με dimmer, κλείστε το φως και τοποθετήστε φωτιστικά γραφείου σε διάφορα σημεία, στραμμένα στους τοίχους η την οροφή, ώστε το φως να ανακλάται σαν κρυφός φωτισμός.

Ρυθμίσεις Photoshop

Θα κάνουμε το evaluation μέσα από το Photoshop, όμως μπορεί να γίνει και από άλλες εφαρμογές αρκεί να τις ρυθμίσουμε σωστά.

Στο Photoshop επιλέξτε:
View -> Proof Setup -> Monitor RGB ώστε το Photoshop να στέλνει τα αρχεία απευθείας στην οθόνη.



Όταν έχουμε ανοιχτό ένα αρχείο, πατώντας Control – Y, ενεργοποιούμε και απενεργοποιούμε το Proof Colors. Προσέξτε τον τίτλο του αρχείου να αναγράφετε “Monitor” για να είστε σίγουροι ότι είναι ενεργοποιημένο το Monitor RGB.



Στο Photoshop έχουμε τη δυνατότητα να σώσουμε διαφορετικά presets για workspaces. Θα χρειαστεί να δουλέψουμε σε Full Screen Mode και χωρίς Toolbars, γι’ αυτό καλό είναι να δημιουργήσουμε ένα Workspace Preset με τα windows & toolbars όπως τα επιθυμούμε, και άλλο ένα χωρίς καθόλου Windows.

Πάμε λοιπόν στο menu Window και κλείνουμε όλα τα παράθυρα (π.χ. character, color, history κ.λ.π). Στη συνέχεια αποθηκεύουμε ένα preset χωρίς τίποτα στην οθόνη στο Window -> Workspace -> Save Workspace.



Test 1: Shadow & Highlight Clipping

Αρχείο: Shadows & Highlight Clipping Test

Η πρώτη δοκιμή είναι να δούμε κατά πόσο το profile κόβει τις σκιές και τα highlights.

Ανοίξτε λοιπόν στο photoshop αυτό το αρχείο, ενεργοποιήστε το Proofing σε Monitor RGB (Control – Y), πατήστε το Workspace χωρίς παράθυρα, και δύο φορές το πλήκτρο “F” για να μπει το Photoshop σε Full Screen Mode.

Αν τα κάνατε όλα σωστά, θα βλέπετε μια μαύρη οθόνη, με το αρχείο τις δοκιμής στη μέση.

Ένα καλό monitor σωστά καλιμπραρισμένο θα πρέπει να δείχνει ξεκάθαρα τη διαφορά στις σκιές, από το 0 το 17 και το 34  και στα highlights από το 221, 238, 255.

Αν υπάρχει clipping, μπορεί να οφείλετε σε λάθος Calibration, σε λάθος Profiling, η ακόμη ότι το monitor είναι φθηνό, η παλαιάς τεχνολογίας και κάνει clipping στις σκοτεινές περιοχές η στα highlights.



Test 2: Black Point Test[/u]

Αυτό το test βάζει σε δοκιμασία ακόμη και τα καλύτερα Monitors της αγοράς. Το να έχουμε σωστό Back Point είναι πρόκληση για τα calibrators λόγω κυρίως της αστάθειας των monitors στις χαμηλές περιοχές.

Δημιουργήστε ένα νέο αρχείο στο Photoshop ανάλυσης περίπου 640 X 480 με μαύρο φόντο.
Επιλέξτε το κέντρο με το με το Rectangular Marquee Tool (M)



Επιλέξτε View -> Extras για να μην βλέπετε το selection (όμως παραμένει selected).

Ενεργοποιήστε το Proofing, το Blank Workspace, και Full Screen Mode. Θα πρέπει να βλέπετε μια τελείως μαύρη οθόνη.

Πατήστε Control – L να ανοίξει το Levels. Πατήστε μέσα στο Output Levels: 0 ώστε ο κέρσορας να είναι στο 0, και σύρεται με το mouse το levels εκτός οθόνης και αφήστε μόνο το  toolbar να φαίνεται.

Τώρα κάθε φορά που πατάτε το πάνω βελάκι, ανεβαίνει η φωτεινότητα της selected περιοχής κατά 1.

Σε ένα άριστο σύστημα, με τέλειο calibration, θα μπορείτε να βλέπετε ακόμη και απο το 0-1 διαφορά! Το πιθανότερο στα monitor σας είναι να δείτε διαφορά περίπου στο 7, ενώ αν δεν δείτε τίποτα μέχρι το 12 με 13 τότε το black point είναι πολύ χαμηλό και πρέπει να ξανακάνετε calibration.

Test 3: White Point Test[/u]

Αρχείο: White Point Test

Αυτό το test, θα μας δείξει κατά πόσο το White Point είναι σωστό. Εάν δεν είναι σωστά ρυθμισμένο, θα βλέπουμε αντί ουδέτερα, ποιό ζεστά η ψυχρά χρώματα.

Κανονικά θα πρέπει να βλέπουμε το μεσαίο τετράγωνο γκρίζο. Όσο πλησιάζουμε την αριστερή πλευρά τότέ τα χρώματα είναι ψυχρά, ενώ προς στην δεξιά πλευρά τα χρώματα είναι ζεστά.



Test 4: Έλεγχος Gamma

Ανοίξτε στο Photoshop ένα κενό αρχείο καλύτερα ίδια ανάλυση με αυτή της οθόνης σας, και δημιουργήστε ένα Gradient από μαύρο σε άσπρο.



Βεβαιωθείτε ότι το Proofing είναι ενεργοποιημένο, και προβάλετε το Gradient σε πλήρη οθόνη σε πραγματική ανάλυση 100% (Alt + Ctrl + 0).

Το ιδανικό είναι να βλέπετε ένα τέλειο, ομαλό, ουδέτερο gradient από άκρη σε άκρη, όμως αυτό σπάνια συμβαίνει.  Λογικά θα δείτε λίγο banding και posterization στις σκοτεινές περιοχές, η μπορεί να δείτε να υπάρχει color cast σε ορισμένες περιοχές του gradient.

Εάν βλέπετε έντονες περιοχές με color cast, και χρησιμοποιήσατε hardware calibrator, μάλλον θα πρέπει να τον αλλάξετε με μια καλύτερη συσκευή. Το posterization στις σκοτεινές περιοχές οφείλετε και στα LUT tables στις κάρτες γραφικών. Δυστυχώς οι κατασκευαστές δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία και δεν κατασκευάζουν LUT’s με μεγαλύτερη ακρίβεια.

Υπάρχει πιθανότητα να βελτιωθεί το gradient αν δοκιμάσουμε να κάνουμε ξανά calibration κοντά στο gamma του monitor μας. Πειραματιστείτε με λίγο χαμηλότερες η υψηλότερες τιμές απο το 2.2 για Windows και το 1.8 για Mac (όσοι το κρατάνε ακόμη 1.Cool.

Test 5: Gretag Mac Beth Color Checker Test

Αρχείο: Gretag Color Checker

Για το τελευταίο test χρειάζετε να έχετε στη κατοχή σας ένα Gretag Mac Beth color checker. Κατεβάστε την ηλεκτρονική έκδοση από εδώ, και συγκρίνετε το με το πραγματικό color checker τοποθετώντας το δίπλα στην οθόνη σας.



Τις περισσότερες φορές το κίτρινο patch, θα φαίνεται λίγο πορτοκαλί επειδή βρίσκεται εκτός χρωματικού εύρους στις περισσότερες οθόνες. Προσέξτε ειδικότερα την τελευταία σειρά με τα ουδέτερα χρώματα.

Επίλογος

Αν έχετε απογοητευτεί από τα αποτελέσματα, μην βιαστείτε να πετάξετε τις οθόνες σας. Έχετε υπόψη ότι το 99,5% των monitors που κυκλοφορούν αδυνατεί να περάσει τα περισσότερα test με επιτυχία.

Οι ιδανικές οθόνες για επεξεργασία φωτογραφιών είναι πανάκριβες.
Αν πάντως επιθυμείτε να αγοράσετε τέτοια οθόνη η Eizo διαθέτει σε LCD τη σειρά ColorEdge, σε 18” 19”, 21” και το νέο 22” των $6000 που προβάλει ολόκληρο το Adobe RGB gamut!
Η Sony βγάζει σε CRT το Artisan που ίσως να είναι το καλύτερο monitor αυτή τη στιγμή πλην του νέου LCD της Eizo.
Η Lacie βγάζει μερικά αξιόλογα μοντέλα επίσης.

Συγγραφή – Επιμέλεια
Καστανάκης Βασίλης (Nimrod7)





Διαφημιστικός χώρος


Ο καιρός σήμερα
Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή

Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Awakening of the lake
maneowar
9.3 (232 πόντοι / 25 ψήφοι)
Lights on
[Parallax]
9.2 (110.5 πόντοι / 12 ψήφοι)
Dust and glowing gas...
photonut
9.4 (197 πόντοι / 21 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Καλλιτέχνης σήμερα είναι αυτός που έχει οργανώσει τη ζωή του, τη δουλειά του και τον ίδιο του τον εαυτό.
- Alexander Rodtchenko