Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Lab colour στο photoshop - θεωρία και εφαρμογές

To Lab Colour, CIE Lab ή L*a*b είναι ένας χρωματικός χώρος που το κάθε χρώμα περιγράφεται από 3 κανάλια ή συντεταγμένες όπως και ο χρωματικός χώρος RGB που συνήθως δουλεύουμε.
Στo Lab Colour τα κανάλια ονομάζονται L, a και b, (γι' αυτό και η ονομασία).
Το κανάλι L (Luminance) αποθηκεύει όλη την πληροφορία φωτεινότητας της εικόνας ενώ τα a και b την πληροφορία χρώματος: Το a τη σχέση πράσινου/κόκκινου και το b τη σχέση  μπλε/κίτρινου:


A. Luminance=100 (λευκό) B. Πράσινο / Κόκκινο C. Μπλε / Κίτρινο D. Luminance=0 (μαύρο)




Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό αυτού του χρωματικού μοντέλου είναι η ανεξαρτησία των πληροφοριών φωτεινότητας και χρώματος, που μας δίνει πάρα πολλές δυνατότητες που θα διερευνήσουμε σιγά σιγά σε αυτό το thread.
To κανάλι L δηλαδή περιγράφει την α/μ εκδοχή της εικόνας μας, με διευρυμένο συνήθως φάσμα και ευκρινέστερους σκοτεινούς τόνους απ' ότι θα μας έδινε ένα Desaturate της εικόνας. (Περισσότερα γι' αυτό σε επόμενο μήνυμα στο thread)
Το lab colour είναι ένας τεράστιος χώρος. Είναι υπερσύνολο και του RGB και του CMYK, γι' αυτό και χρησιμοποιείται εσωτερικά από το Photoshop για τις μετατροπές μεταξύ τους. Αν φτάσουμε στα όριά του, προκύπτουν χρώματα πρωτόγνωρα ή εξωπραγματικά, έξω από τις δυνατότητες πολλών συσκευών απεικόνισης.
Αρχεία σε Lab Colour τυπώνονται χωρίς μετατροπή μόνο σε εκτυπωτές Postscript 2 ή 3.
Επίσης το μοντέλο είναι 'device independent' ανεξάρτητο από ιδιότητες συσκευών καταγραφής ή απεικόνισης.

Ας δούμε την πρώτη απόδειξη ότι κάποιες επεξεργασίες είναι προτιμότερο να γίνονται σε Lab colour:

Dodge και Burn σε RGB και Lab Colour.

Τα εργαλεία Dodge και Burn προορίζονται να αλλάζουν τοπικά τη φωτεινότητα χωρίς επίδραση στο χρώμα της εικόνας. Καθώς όμως αυτές οι πληροφορίες συνυπάρχουν στο χώρο RGB, τα εργαλεία αυτά προκαλούν και μικρές χρωματικές αλλαγές  όταν δουλεύουμε στο χώρο αυτό. Για του λόγου το αληθές, ας πάρουμε μια φωτο, ας εφαρμόσουμε έντονο burn ή dodge σε ένα σημείο και γυρνώντας σε Lab, ας κοιτάξουμε μόνο τα κανάλια a και b, (από την παλέτα channels, σβήνουμε το εικονίδιο ματιού στο κανάλι L):





Είναι ορατά τα ίχνη των εργαλείων, εκεί που θεωρητικά δεν θα έπρεπε να υπάρχουν.
Αν όμως τα χρησιμοποιήσουμε έχοντας από πριν γυρίσει σε lab colour, δεν φαίνεται κανένα ίχνος στην προβολή της χρωματικής πληροφορίας:



Αξίζει να σημειωθεί ότι επειδή το Lab colour είναι ευρύτερος χώρος, αν γυρίζουμε πίσω σε RGB χωρίς να έχουμε πειράξει την πληροφορία χρώματος, (ή αν το έχουμε κάνει με μέτρο - εντός των ορίων του RGB) δεν επέρχεται καμία απώλεια από τη μετατροπή.

Σε επόμενα μηνύματα σε αυτό το thread θα αναφερθούμε σε τεχνικές και πλεονεκτήματα που μας προσφέρει η εργασία σε Lab colour.
Ήδη έχουν αναφερθεί στο forum τα πλεονεκτήματα του USM (Unsharp Masking) σε Lab, και η μέθοδος μετατροπής σε α/μ με χρήση του καναλιού L.

Συγγραφή και επιμέλεια : Γεώργιος Φουρνάρης(gf)
Σεπτέμβριος 2003

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Ο καιρός σήμερα
Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή

Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
//
artik
9.3 (203.5 πόντοι / 22 ψήφοι)
///
artik
9.1 (127.5 πόντοι / 14 ψήφοι)
Ιωάννινα 1
anhel
9.1 (73 πόντοι / 8 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Η φωτογραφία, ένα φτωχό, φτηνό και άυλο μέσο τής εικόνας, έχει κάθε λόγο να βρίσκεται σε διάλογο με τη ζωγραφική και σε συχνή ερωτοτροπία με αυτήν. Αλλά και άλλο τόσο πρέπει να βρίσκεται σε διάλογο με την ποίηση, το φτωχό, φτηνό και άυλο αντίστοιχο τού λόγου. Και με αυτές τις διαδοχικές επιμειξίες και ανταλλαγές να διαμορφώνει μια δική της καινούρια πρόταση.
- Πλάτων Ριβέλλης