Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Υψηλό contrast : προβλήματα και λύσεις

Ένα από τα παλιότερα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι φωτογράφοι , είναι η διαχείριση του υψηλού κοντράστ.
Σε αντίθεση από την όραση μας , οι φωτογραφίες δεν είναι ικανές να διαχειρίζονται μεγάλες διαφορές ανάμεσα σε σκοτεινές και φωτεινές περιοχές.

Εδώ θα ασχοληθούμε με τις λύσεις αυτές που σε συνδυασμό με την ψηφιακή επεξεργασία θα μας δώσουν την δυνατότητα να βγάλουμε σωστές φωτογραφίες που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν αδύνατο να βγάλουμε.
 
Ας ξεκινήσουμε όμως με ένα παράδειγμα.
Φωτογραφίζω καθώς πίνω τον πρωινό μου καφέ :-) Στο οπτικό μου πεδίο αλλά και στο οφθαλμοσκόπιο της μηχανής μου , βλέπω διάφορα στοιχεία τα οποία θέλω να συμπεριλάβω στην τελική εικόνα.
Έχουμε ένα κομμάτι φύσης έντονα φωτισμένο με υψηλό κοντράστ.
Έχουμε και ένα κομμάτι εσωτερικού χώρου λίγο φωτισμένου με χαμηλό κοντράστ.
Δηλαδή έχουμε δυο στοιχεία με τόσο μεγάλη διαφορά κοντράστ που είναι αδύνατον να καταγραφούν ταυτόχρονα σε μια φωτογραφία.





Νομίζω πως το πρόβλημα είναι προφανές και δύσκολο.
Όπως βλέπετε , θα πρέπει να διαλέξουμε το ένα από τα δυο , διότι και τα δυο δεν γίνεται. Η θα φωτομετρησουμε το χωράφι , ή το εσωτερικό του σπιτιού.
Άσχετα από την ακραία περίπτωση του παραδείγματος , καθημερινά συναντάμε το ίδιο πρόβλημα και κάθε φορά αναρωτιόμαστε σε ποια περιοχή της εικόνας μας να «κλειδώσουμε» το φωτόμετρο ? Στα σκιερά ή στα φωτεινά ? (ή μήπως κάπου στη μέση ?)
Αν και η λογική θα μας έλεγε να φωτομετρησουμε στη μέση , αυτό δυστυχώς δεν ισχύει , περιπλέκοντας τα πράγματα.

Όλα τα φιλμ και στη συνέχεια οι αισθητήρες των ψηφιακών μηχανών , έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Έχουν ένα «κατώφλι» (threshold) από το οποίο μπορούν να καταγράψουν την εικόνα μας. Χρειάζονται δηλαδή μια ελάχιστη ποσότητα φωτός και αντίστοιχα , μπορούν να καταγράψουν έως ένα επίπεδο φωτός.
Από κει και πάνω (ή κάτω) μπλοκάρουν και χάνουν τις πληροφορίες.
Ασπρόμαυρα φιλμ και χαρτιά δεν μπορούν να διαχειριστούν διαφορές φωτεινότητας άνω των 4-5 στοπ και τα θετικά φιλμ (slides) δεν μπορούν να ξεπεράσουν τα 6 στοπ.
Οι ψηφιακές μηχανές παρουσιάζουν ιδιαίτερα καλή συμπεριφορά σ’αυτον τον τομέα
αλλά και αυτές δεν μπορούν να ξεπεράσουν κάποια όρια . Αντιδρούν περίπου σαν ένα καλό slide

Το ζητούμενο λοιπόν είναι , να καταφέρουμε να έχουμε πληροφορία σε όλο το κάδρο μας.
Προσέξτε , να έχουμε πληροφορία.
Δεν μας ενδιαφέρει πως θα καταγραφούν οι πληροφορίες. Μας ενδιαφέρει να υπάρχουν οι πληροφορίες και ας έχουν λανθασμένη βαρύτητα στην εικόνα μας.
Αν το σκεφτούμε λίγο , θα δούμε πως είναι λογικό.
Μια περιοχή που μας βγήκε πολύ «σκουρη» , μπορούμε να τη φωτίσουμε . Αντίθετα μια περιοχή που βγήκε εντελώς λευκή (καμένη) δεν μπορούμε να τη σκουρύνουμε.
Για την ακρίβεια , μπορούμε να μειώσουμε την φωτεινότητα μιας λευκής περιοχής , αλλά είναι αδύνατον να βρούμε τις πληροφορίες που υπήρχαν εκεί γιατί απλούστατα δεν καταγράφτηκαν ποτέ.

Στο thread αυτό δεν θα μιλήσουμε για ψηφιακή επεξεργασία. (θα το κάνουμε στην ειδική κατηγορία του DPGR)
Εδώ θα μιλήσουμε γενικώς για τους τρόπους διαχείρισης του υψηλού κοντράστ
Για να γίνει κατανοητότερο το πρόβλημα του παραδείγματος , προσπάθησα να διορθώσω τις δυο αρχικές φωτογραφίες ψηφιακά , χρησιμοποιώντας την ίδια ακριβώς μέθοδο στο Photoshop.
Απομόνωσα την (αντίστοιχη) προβληματική περιοχή και προσπάθησα να αποκαταστήσω τις εικόνες χρησιμοποιώντας 2-3 απλές ρυθμίσεις.
Υπάρχουν φυσικά και εξειδικευμένες λύσεις , αλλά η ουσία παραμένει ίδια.
Κοιτάξτε λοιπόν τα αποτελέσματα
Η πρώτη φωτογραφία , για την οποία είχα φωτομετρησει στα φωτεινά σημεία (με αποτέλεσμα να σκοτεινιάσει το εσωτερικό του σπιτιού) έγινε έτσι.



Η άλλη φωτογραφία για την οποία είχα φωτομετρησει το εσωτερικό του σπιτιού (αφήνοντας τις φωτεινές περιοχές να «καούν») παρά τις ακραίες επεμβάσεις που έκανα , παρέμεινε προβληματική.



Το προφανές συμπέρασμα είναι πως  ο αισθητήρας της μηχανής μας , έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες να καταγράφει τις σκοτεινές παροχές παρά τις φωτεινές.
Ξανά-κοιτάξτε την πρώτη φωτογραφία
Το εσωτερικό του σπιτιού είναι κατάμαυρο ! Το μάτι μας δεν βλέπει τίποτα απολύτως. Όμως αυτό δεν είναι αλήθεια. Ο αισθητήρας της ΨΜ έχει καταγράψει σχεδόν τέλεια τις πληροφορίες που θέλαμε με κάποια προβλήματα φυσικά. (χρωματικές αποκλίσεις , αυξημένος θόρυβος , αυξημένο κοντράστ)
Όμως όλα αυτά διορθώνονται. Αντίθετα η δεύτερη φωτογραφία του παραδείγματος είναι για πέταμα.

Εδώ θα βγάλουμε ένα πρώτο συμπέρασμα.
Όταν αντιμετωπίζουμε διλήμματα σχετικά με την φωτομετρηση του θέματος , θα προτιμάμε σαφώς να υπό-φωτίζουμε παρά να υπέρ-φωτίζουμε.
(το τονίζω γιατί όσοι είχαν συνηθίσει να δουλεύουν με αρνητικά –έγχρωμα και ασπρόμαυρα- έπρεπε να κάνουν ακριβώς το αντίθετο !
Όπως είπαμε , εδώ δεν θα ασχοληθούμε με εξειδικευμένες τεχνικές που απαιτούν υπολογισμούς , τρίποδο κλπ.
Εδώ μιλάμε για ένα κλικ και μόνο.

Όλες οι μηχανές έχουν δυνατότητα κλειδώματος της έκθεσης. Είτε μισό-πατώντας το κουμπάκι του κλείστρου , είτε πιέζοντας κάποιο ειδικό μπουτον.

Πρώτη λύση
Στρέφουμε τη μηχανή μας προς μια μεσαία  (προς φωτεινή)  περιοχή του θέματος και «κλειδώνουμε» εκεί το φωτόμετρο , αδιαφορώντας για το γεγονός πως οι υπό-φωτισμένες περιοχές θα φαίνονται αφύσικα σκοτεινές.

Δεύτερη λύση
Αν το σκοτεινό κομμάτι του θέματος βρίσκεται κοντά μας , κάνουμε χρήση του φλας.
Ένα πρόσωπο που φωτογραφίζουμε στον ίσκιο μιας ομπρέλας , με την θάλασσα στο πίσω μέρος της εικόνας , θα καταγραφούν πολύ καλύτερα αν βάλουμε το φλασακι να εξισορροπήσει το τεράστιο κοντράστ. Μοιάζει κάπως παράλογο να ανάβουμε φλας μέρα μεσημέρι , αλλά είναι μια ιδανική λύση σ’ αυτές τις περιπτώσεις. (αν και θα χρειαστούμε και εδώ μερικές μικρές διορθώσεις)

Λύση τρίτη
Μειώνουμε το κοντράστ από το μενού της μηχανής μας.
Αν και χάνουμε από παντού με αυτή τη λύση , είναι ένας τρόπος να βελτιώσουμε την εικόνα μας . (παράδειγμα με ελάχιστη διόρθωση)



Λύση τέταρτη.
Αν όλα τα προηγούμενα μοιάζουν δύσκολα και χρονοβόρα , ρυθμίστε απλώς τη μηχανή σας να υποφωτιζει μονίμως. Βάλτε δηλαδή ένα μείον 0,7ev και μην ασχολείστε με τίποτα άλλο. Αν τραβάτε συνεχώς θέματα με υψηλό κοντράστ (το πιο συνηθισμένο στην Ελλάδα) , αφήστε μόνιμα τη μηχανή σας να υπό-φωτίζει.
Θα αποδειχθεί πολύτιμη βοήθεια αργότερα.

Από όλα αυτά καταλαβαίνουμε πως θα χρειαστούμε στη συνέχεια κάποια στοιχειώδη ψηφιακή επεξεργασία. Αυτή για να πετύχει θα πρέπει να έχει μερικές πληροφορίες τις οποίες προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε με τους παραπάνω τρόπους.
Συνεπώς αν δεν είμαστε διατεθειμένοι να ασχοληθούμε με την επεξεργασία , όλα τα παραπάνω είναι άχρηστα .
Η άλλη λύση είναι να μην φωτογραφίσουμε καθόλου τέτοια θέματα.
Νομίζω όμως πως είναι κρίμα να μην ασχοληθούμε λίγο προκείμενου να έχουμε μια εικόνα εκεί που δεν θα είχαμε απολύτως τίποτα.
Όλα αυτά ως εδώ ήταν λοιπόν τα εφόδια για να αξιοποιήσουμε τις προβληματικές εικόνες μας κάνοντας χρήση της επεξεργασίας , θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε προσεχώς στο κατάλληλο thread.
Συγγραφή και επιμέλεια : Μάνος Λυκάκης (MANOS_mm)
Ιούνιος 2003

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Ομίχλη στο δάσος
anhel
9.2 (265.5 πόντοι / 29 ψήφοι)
Μονεμβασιά
gdkp
9.1 (145.5 πόντοι / 16 ψήφοι)
Καθρέπτης
Demir
9.1 (145.5 πόντοι / 16 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Αφού γνωρίσει κανείς τα μεγάλα έργα, αφού εξοικειωθεί μ’ αυτά, αφού τα κάνει σώμα και μεδούλι των κοκάλων του. Αφού καλλιεργήσει ακόμη και δυναμώσει την ευαισθησία του. Πρέπει να ξέρει ότι θα έρθει μια στιγμή που θα βρεθεί μόνος και αβοήθητος από θεούς και ανθρώπους και γυμνός, είτε ποιητής είναι είτε εραστής των ποιημάτων.
- Γιώργος Σεφέρης