Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Γ. Σύνοψη και πρακτικές συμβουλές

Επιστροφή

Έχουμε λοιπόν αναλύσει τα περισσότερα ίσως θέματα που έχουν να κάνουν με την φωτογραφία όσον αφορά τις τεχνικές λεπτομέρειες. Το τι θα συμπεριλάβετε στο κάδρο σας θεωρώ ότι είναι προσωπική εκτίμηση του καθενός. Από τη στιγμή όμως που διαλέξουμε το κάδρο θα ήταν κρίμα να το χαλάσουμε γιατί δεν ξέρουμε κάποια ρύθμιση :-) Ας το βγάλουμε όσο καλύτερα γίνεται.

Ας κάνουμε μια σύνοψη για τις βασικές μας ρυθμίσεις, δίνοντας και κάποιες απλές συμβουλές. Όπως είπαμε το ανοιχτό διάφραγμα αυξάνει τις αποκλίσεις του φακού, ενώ το κλειστό αυξάνει την περίθλαση. Γι'αυτό υπάρχει ο εμπειρικός κανόνας που λέει να χρησιμοποιούμε 2-3 στοπ πιο κάτω από το πιο κλειστό διάφραγμα του φακού μας. Εκεί πετυχαίνουμε μια εξισορρόπηση των δύο προβλημάτων. Ωστόσο καταφεύγουμε σε πιο κλειστό διάφραγμα αν θέλουμε οπωσδήποτε το μέγιστο δυνατό βάθος πεδίου (με λιγότερη οξύτητα στη φωτογραφία μας). Αντίστοιχα οδηγούμαστε σε πιο ανοιχτό διάφραγμα αν χρειαζόμαστε πολύ μικρό χρόνο έκθεσης είτε λόγω κίνησης του αντικειμένου (θέλουμε να παγώσουμε την κίνηση), είτε λόγω συνθηκών χαμηλού φωτισμού.
Αν κλείστρο και διάφραγμα δε μας δώσουν τη φωτεινότητα που θέλουμε, έχουμε και το ISO του φιλμ. Σε ψηφιακές κυρίως καλό είναι να αποφεύγουμε μεγάλες τιμές ISO διότι αυξάνουν το θόρυβο μειώνοντας την ποιότητα της φωτογραφίας.
Σε μεγάλους χρόνους έκθεσης φροντίζουμε να μην κουνήσουμε τη μηχανή όσο θα μείνει ανοιχτό το κλείστρο. Ένα επίπεδο πεζουλάκι ή ακόμα καλύτερα ένα τρίποδο είναι απαραίτητο όταν θέλουμε να βγάλουμε νυχτερινή φωτογραφία σε απόσταση μεγαλύτερη απ'αυτή που καλύπτει το flash. Επιπλέον μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το χρονοδιακόπτη ώστε να μην κουνήσουμε τη μηχανή με το πάτημα του κουμπιού.

Πολύ σημαντικός παράγοντας στη φωτογραφία είναι η φωτομέτρηση. Ο υπολογισμός δηλαδή της φωτεινότητας στο κάδρο μας, που θα μας οδηγήσει σε ένα συνδυασμό για κλείστρο, διάφραγμα, ISO, ώστε να βγει τόσο φωτεινή όσο χρειάζεται. Καλό είναι να αποφεύγουμε να περιλαμβάνουμε περιοχές με μεγάλες αντιθέσεις, όπως πχ μια δυνατή μεγάλη σκιά σε ένα ηλιόλουστο τοπίο. Επίσης σε μερικές περιπτώσεις τα φωτόμετρα των μηχανών μας δεν έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Εκεί πρέπει να πειράξουμε τη ρύθμιση EV ώστε να πετύχουμε το σωστό αποτέλεσμα. Πχ σε ένα τοπίο με χιόνια και ήλιο, το χιόνι ανακλά το φως του ήλιου δίνοντας την εντύπωση ενός πολύ φωτεινού τοπίου στο φωτόμετρο. Πρέπει λοιπόν να υπερ-εκθέσουμε (περισσότερη έκθεση) κατά 1 ή περισσότερα στοπ.


Χρήση ψηφιακών μηχανών

Καταρχήν είναι απαραίτητο να έχουμε κάρτες μνήμες τόσες ώστε να μας καλύπτουν χρησιμοποιώντας ΜΕΓΙΣΤΗ ανάλυση και το καλύτερο δυνατό JPEG quality. Ωστόσο σε περίπτωση ανάγκης, αν χρειαστεί να μειώσουμε κάποιο από τα δύο, προτιμότερη είναι η ανάλυση, καθώς όπως έχουμε πει τα πραγματικά pixels είναι το 1/3 των μέγιστων που βλέπουμε. Άρα μεγάλο μέρος του μεγέθους που θα γλιτώνουμε θα είναι άχρηστη πληροφορία.

Όσον αφορά ρυθμίσεις στη μηχανή για color, contrast, sharpness, saturation, κλπ καλό είναι να τις αποφεύγουμε, αφού ούτως ή άλλως γίνονται μετά την έκθεση της φωτογραφίας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούμε να τις κάνουμε και εκ των υστέρων στον υπολογιστή με κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας. Ταυτόχρονα έχουμε και την αρχική εκδοχή σε περίπτωση που αποφασίσουμε ότι ήταν λάθος κάποια τέτοια αλλαγή. Με τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας, δεν κάνουμε ΠΟΤΕ διαδοχικά save σε JPEG γιατί ρίχνουμε συνεχώς την ποιότητα! Χρησιμοποιούμε κάποιο μη απωλεστικό τύπο και στο τέλος το μετατρέπουμε σε JPEG.

Άλλη μια παρατήρηση έχει να κάνει με την επιλογή "date imprint" των μηχανών. Δεν υπάρχει λόγος να καταστρέφουμε τις φωτογραφίες μας μ'αυτό τον τρόπο! Αν έχουμε ρυθμίσει σωστά την ημερομηνία στη μηχανή, η πληροφορία αυτή καταγράφεται ΜΕΣΑ στο αρχείο JPEG στα πεδία του EXIF. Ανά πάσα στιγμή λοιπόν μπορούμε να βρούμε και αν θέλουμε να γράψουμε την ημερομηνία πάνω στη φωτογραφία. Έτσι έχουμε το πλεονέκτημα ότι κρατάμε την αρχική φωτογραφία καθαρή!

Δεδομένων όλων των προβλημάτων που έχουμε αναφέρει, η φωτογραφία σε πλήρη ανάλυση είναι πολύ πιθανό να περιέχει θόρυβο. Πρέπει να ξέρουμε ότι αν τη μετατρέψουμε σε πολύ μικρή ανάλυση (πχ για το web) ή τυπώνοντας σε μικρές διαστάσεις από πολλά MP, ουσιαστικά χάνεται ο θόρυβος. Έτσι λοιπόν μεταξύ δύο CCD ίδιας ποιότητας, είναι προτιμότερο ένα με περισσότερα ΜΡ. Περισσότερα ΜΡ μας προσφέρουν ακόμα και δυνατότητα "zoom", αφού μπορούμε να κόψουμε ένα κομμάτι (crop) από μια φωτογραφία, οπότε θα προκύψει μια νέα φωτογραφία μικρότερης ανάλυσης. Θα είναι σαν να το έχουμε βγάλει με μηχανή λιγότερων MP αλλά μεγαλύτερου zoom!. Θυμηθείτε το παράδειγμα με την προοπτική και το zoom.

Τέλος θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το ψηφιακό zoom δε θα πρέπει να το χρησιμοποιούμε ποτέ. Δημιουργεί πληροφορία που δεν υπάρχει (interpolation) και είναι κάτι που μπορεί να γίνει εκ των υστέρων στον υπολογιστή μας εφόσον αποφασίσουμε ότι θέλουμε κάτι τέτοιο παρά την κακή ποιότητα που θα έχουμε. Αν θέλουμε να γεμίσει το κάδρο μας με ένα αντικείμενο (και δεν φτάνει το οπτικό zoom) είναι προτιμότερο να κάνουμε crop στο κομμάτι που θέλουμε και να πάρουμε μια μικρότερη σε ανάλυση εικόνα, παρά να κάνουμε ψηφιακό zoom/μεγέθυνση.

Κάπου εδώ τελειώνει και το τελευταίο άρθρο.
Ευχαριστώ για το χρόνο σας και ελπίζω να βοήθησα.

 


Επιστροφή

Συγγραφή και επιμέλεια : Ιωάννης Παναγιωτόπουλος (io9)
Ιούνιος 2003

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Wallpaper
Panagosg
9.2 (194 πόντοι / 21 ψήφοι)
η μερα φευγει....
D.Zografos
9.3 (213.5 πόντοι / 23 ψήφοι)
"Classic"
TELISGR
9.2 (248.5 πόντοι / 27 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Οι μόνοι άνθρωποι που μπορούν να βοηθήσουν τον καλλιτέχνη στην πεισματώδη αναζήτησή του είναι αυτοί που τον αγαπούν και αυτοί που, οι ίδιοι δημιουργοί, βρίσκουν μέσα στο δικό τους πάθος το μέτρο όλων των παθών και επομένως γνωρίζουν πώς να κρίνουν.
- Albert Camus