Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Ιστόγραμμα - Φωτεινότειτα - Έκθεση
Το σημαντικότερο ίσως αβαντάζ που μας δίνει η ψηφιακή μηχανή του σήμερα έναντι στις παλιές αναλογικές είναι η άμεση εικόνα της λήψης και ακόμη χρησιμότερη η εικόνα του ιστογράμματος. Το ιστόγραμμα είναι ένα γραφικό που μας δίνει πληροφορίες για την φωτεινότητα και τον αριθμό των εικονοστοιχείων.
 

Το γραφικό του ιστογράμματος έχει απο αριστερά πρός δεξιά τιμές απο 0 έως 255 με το 0 να αντιπροσωπεύει το μαύρο και το 255 το λευκό.  Το γραφικό αυτό μας δίνει την δυνατότητα να δούμε την έκθεση της φωτογραφίας και αν είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε την φωτεινότητα μιάς σκηνής είμαστε σε θέση να ξέρουμε αν η φωτογραφία θα είναι υπερφωτισμένη η υποφωτισμένη.

Μεταξύ 0 και 64 υπάρχει τιμή ενός EV, 64 και 128 τιμή 1,7 EV, 128 και 192 τιμή 1,3 EV και τελευταία 192 με 255 τιμή 1EV.

Το EV κοντρολάρει την έκθεση της φωτογραφίας ανεβάζοντας ή κατεβάζοντας τις τιμές στο διάφραγμα η στην ταχύτητα του κλείστρου. Αν έχουμε την μηχανή σε προτεραιότητα διαφράγματος ανεβοκατεβαίνει η ταχύτητα του κλείστρου αν έχουμε προτεραιότητα ΤΚ ανεβοκατεβαίνει το διάφραγμα.

Επίσης για να είμαστε σίγουροι ότι η έκθεση είναι σωστή ένα άλλο αβαντάζ της ΨΜ είναι ό,τι μας δίνει την δυνατότητα να αλλάξουμε το ISO ανάλογο της ταχύτητας του φίλμ στην αναλογική μηχανή ανα πάσα στιγμή.

Η σωστή έκθεση μιας φωτογραφίας είναι το πρώτο και κύριο στοιχείο για να έχουμε μια καλή φωτογραφία.

Για να γίνει αυτό πρέπει να εξοικοιωθούμε με τις τιμές διαφόρων χρωμάτων τριγύρω μας όσο το δυνατό περισσότερο. Αυτό είναι σημαντικό γιατί στην παραπάνω εικόνα του ιστογράμματος για παράδειγμα αν το φωτεινότερο σημείο της σκηνής που φωτογραφίσαμε ήταν 192 έχουμε την φωτογραφία μας κατά 1EV υπερφωτισμένη και το ιστόγραμμα δείχνει να είναι ένα ισορροπημένο σχεδόν τέλειο χωρίς υποφωτισμένα η υπερφωτισμένα σημεία.

Όλα αυτά καλά αλλά πώς μπορούμε να εκτιμίσουμε και να καταλάβουμε τίς αξίες των διαφόρων χρωμάτων. Το ιστόγραμμα είναι απεικόνηση των χρωμάτων σε ασπρόμαυρο και ειδικότερα ενός μείγματος κόκκινου, πράσινου και μπλέ (RGB).

Το παρακάτω δείγμα είναι το μείγμα RGB(128,128,128).



Η φωτεινότητα είναι 128. Αυτή βρίσκετε αν προσθέσουμε τίς τιμές φωτεινότητας για το κάθε χρώμα.
Η φωτεινότητα του κόκκινου είναι 30% οπότε έχουμε: Red    128 x 0,30 = 38,4
Η φωτεινότητα του πράσινου είναι 59% οπότε έχουμε: Green   128 x 0,59 = 75,5
Η φωτεινότητα του μπλέ είναι 11% οπότε έχουμε: Blue      128 x 0,11 = 14,1
Το σύνολο της φωτεινότητας είναι 128.

Το παρακάτω δείγμα είναι το μείγμα RGB(128,0,0).



Η φωτεινότητα αυτού του δείγματος είναι 38 +
Με την φόρμουλα που χρησιμοποιήσαμε παραπάνω η τιμή είναι: 128 x 0,30 = 38 +

Το ίδιο ισχύει και για το RGB(0,128,0).



Η φωτεινότητα αυτής της απόχρωσης είναι 75 +

Τελευταία το μείγμα RGB(0,0,128).



Η φωτεινότητα αυτής της απόχρωσης είναι μόλις 14 +.

Αυτό είναι το μείγμα που μας δίνει το παραπάνω γκρί χρώμα φωτεινότητας 128.

Ετσι λοιπόν αν έχουμε ενα πίνακα χρωμάτων και γνωρίζουμε τις τιμές, είναι εύκολο να ξέρουμε την φωτεινότητα στον πίνακα greyscale, έτσι ώστε όταν εξοικοιωθούμε με τις περισσότερες αποχρώσεις θα είμαστε σε θέση να εκτιμίσουμε την φωτεινότητα μιας σκηνής για λήψη και θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα για να εκθέσουμε την λήψη σωστά.

Αυτό γίνετε δυνατό με αρκετή εξάσκηση ακόμη με το βάζοντας στην φωταγραφική μας τσάντα δυο σελίδες εκτυπωμένες με τις αποχρώσεις των χρωμάτων και μια με τις αποχρώσεις της κλίμακας greyscale, όπως οί παρακάτω. Οι τιμές φωτεινότητας στον πίνακα χρωμάτων είναι κατα προσέγκιση μιας και διαφορετικοί υπολογιστές ίσως διαβάσουν τα χρώματα δαφορετικά. Ελπίζω να μπορούν να εκτυπωθούν και να βοηθήσουν στο να εξοικοιωθούμε με τις τιμές.








Συγγραφή και επιμέλεια : Γιάννης Μπούσιας (TYFLOS PARATHRHTHS)
Αύγουστος 2004





Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Heaven
Novus
9.2 (138 πόντοι / 15 ψήφοι)
Έρωτας
GeorgeFocus
9.6 (463 πόντοι / 48 ψήφοι)
ΠΟΥΛΑΚΙ
artik
9.3 (222 πόντοι / 24 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Φωτογραφία είναι η πλαστική επαλήθευση ενός γεγονότος
- Marius de Zayas