Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
DSLR - βασικά χαρακτηριστικά, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
DSLR σημαίνει, με απλά λόγια, "ψηφιακή μηχανή με σκόπευση μέσω του φωτογραφικού φακού και καθρέφτη". Εκεί λοιπόν που διαφέρουν από τις ψηφιακές κόμπακτ (αφού και σε εκείνες η εικόνα που βλέπουμε κατά τη σκόπευση έρχεται από το φακό) είναι πως το σύστημα σκόπευσης είναι καθαρά οπτικό και μοιάζει στη λειτουργία του με το περισκόπιο. Βασίζεται στη χρήση ενός καθρέφτη, υπό γωνία 45 μοιρών συνήθως, και ενός πρίσματος που αντιστρέφει το είδωλο κατακόρυφα και οριζόντια ώστε να το βλέπουμε κανονικά. Mηχανές SLR με φιλμ υπάρχουν εδώ και δεκαετίες.

Με το πάτημα του κουμπιού για τη λήψη της φωτογραφίας, ο καθρέπτης μαζεύει στο πάνω μέρος του σώματος της μηχανής, αφήνοντας το φως να περάσει προς την φωτοευαίσθητη επιφάνεια (δηλ. τον ψηφιακό αισθητήρα ccd ή cmos). Λογικό λοιπόν είναι ότι, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, το είδωλο χάνεται από το σκόπευτρο.

Αρκετές ειδικές λειτουργίες των SLR,  όπως προθέαση πεδίου, κράτημα καθρέφτη κλπ, υπάρχουν και στις DSLR (βλέπε άρθρο για τις SLR).

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ DSLR ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΚΟΜΠΑΚΤ
Θεωρητικά, το ουσιαστικό πλεονέκτημα των DSLR είναι ότι μπορείς να βλέπεις το θέμα σου όπως ακριβώς θα αποτυπωθεί στο film ή στην κάρτα μνήμης. Αλλά και στις ψηφιακές κόμπακτ το έχουμε αυτό, μόνο που επιτυγχάνεται ηλεκτρονικά μέσω της συνεχούς σύνδεσης του αισθητήρα με την οθόνη LCD. Γι αυτό το λόγο, οι DSLR έχουν ορισμένα πολύ σοβαρά πλεονεκτήματα έναντι των κόμπακτ:
  • έχουν σημαντικά πιο γρήγορο χρόνο απόκρισης από το πάτημα του κουμπιού μέχρι το τέλος της φωτογράφισης ("shutter lag")
  • η εστίαση υπό συνθήκες χαμηλού φωτισμού είναι πολύ πιο εύκολη
  • σε αντίθεση με τις κόμπακτ όπου πρέπει να κρατάμε τη μηχανή μακριά από το πρόσωπο για να σκοπεύσουμε, το κράτημα των DSLR είναι πιο σταθερό γιατί ακουμπάμε τη μηχανή στο πρόσωπο. Αποτέλεσμα είναι λιγότερες "κουνημένες" φωτογραφίες.
  • επειδή η οθόνη και ο αισθητήρας δε χρειάζεται να λειτουργούν κατά τη σκόπευση, η κατανάλωση μπαταρίας είναι αισθητά μικρότερη
  • Ειναι εφικτή η ακριβής χειροκίνητη εστίαση, σε αντίθεση με τις κόμπακτ όπου η χαμηλή ανάλυση της οθόνης δεν το επιτρέπει

  • Το οπτικό σκόπευτρο απομονώνει το φωτογράφο από τον περίγυρο (αυτό το πλεονέκτημα το έχουν και οι κόμπακτ με ηλεκτρονικό σκόπευτρο)



Υπάρχουν και άλλα πλεονεκτήματα των DSLR τα οποία δεν έχουν σχέση με το μηχανισμό σκόπευσης :
  • Πολύ καλύτερη ποιότητα εικόνας σε χαμηλό φωτισμό (λιγότερος θόρυβος, καλύτερη οξύτητα) από τις κόμπακτ. Οφείλεται στο ότι, για διάφορους άλλους λόγους, οι DSLR χρησιμοποιούν μεγαλύτερους αισθητήρες (για τον ίδιο αριθμό megapixel) από αυτούς των κόμπακτ. Δυστυχώς όμως, για τον ίδιο λόγο, τα σώματα και οι φακοί είναι ογκωδέστερα / βαρύτερα.
  • Σχεδόν ανύπαρκτο "purple fringing", δηλαδή εκείνες οι (συνήθως  μωβ) αλλοιώσεις στα περιγράμματα σκούρων αντικειμένων σε φωτεινό υπόβαθρο (δεν πρέπει να συγχέεται με τις τυπικές χρωματικές αποκλίσεις των φακών).
  • Στις περισσότερες DSLR υπάρχουν, λόγω αυξημένου διαθέσιμου χώρου, πολλά κουμπιά άμεσης πρόσβασης λειτουργιών για να μη καταφεύγουμε συχνά στα δύσχρηστα "μενού".
  • Μεγάλη ποικιλία εναλλάξιμων ποιοτικών φακών, για κάθε είδους χρήση



ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ DSLR
Αναπόφευκτα, η ύπαρξη του οπτικού μηχανισμού σκόπευσης μέσα από το φακό, ο ο μεγαλύτερος αισθητήρας και ο ογκωδέστερος φακός προσθέτουν στο συνολικό σύστημα σημαντικό όγκο, βάρος και κόστος. Αυτοί είναι οι σπουδαιότεροι λόγοι που οι DSLR δεν προτιμώνται από όσους που θέλουν μια απλή και βολική μηχανή που να μεταφέρεται εύκολα. Παρ' όλα αυτά, υπάρχει σημαντική μερίδα αγοραστών που τις προτιμούν για τη γρήγορη απόκρισή τους σε αποτυπώσεις οικογενειακών στιγμών ή αθλοπαιδιών χωρίς φλας.

Επιπλέον, με τις DSLR πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι :
  • δεν υπάρχει δυνατότητα βίντεο
  • δεν μπορεί να γίνει σκόπευση μέσω οθόνης (live view), επομένως δεν έχουμε κάποια επιβεβαίωση για την έκθεση και τα χρώματα πριν τραβηχτεί η φωτογραφία ούτε δυνατότητα σκόπευσης υπό δύσκολες γωνίες (δεν θα είχε νόημα η "σπαστή" οθόνη που βλέπουμε σε ορισμένες ψηφιακές κόμπακτ).
  • η φωτογράφιση μικρών αντικειμένων από πολύ κοντά δεν είναι τόσο εύκολη όσο στις κόμπακτ
  • το βάθος πεδίου είναι πολύ ρηχό στα ανοιχτά διαφράγματα. Αυτό δεν είναι μειονέκτημα αλλά σοβαρό πλεονέκτημα που μας δίνει εξαιρετικές δημιουργικές δυνατότητες (π.χ. στα πορτρέτα). Ομως, μπορεί να προβληματίσει τον χρήστη μιας κόμπακτ καθώς απαιτεί μεγάλη ακρίβεια από το σύστημα αυτόματης εστίασης και εμπειρία ώστε να μην έχουμε φωτογραφίες όπου π.χ. τα αυτιά κάποιου είναι εστιασμένα και η μύτη του θολή. Στις κόμπακτ δεν υπάρχει αυτό το πρόβλημα γιατί το βάθος πεδίου είναι πάντοτε μεγάλο.


Υπάρχουν DSLR που προσπαθούν να παρακάμψουν την έλλειψη σκόπευσης μέσω οθόνης αλλά τα προσφερόμενα συστήματα έχουν προς το παρόν (Απρίλης 2007) πολλές ατέλειες. Παρ' όλα αυτά, τα πλεονεκτήματα των DSLR είναι τόσα που οι παραπάνω ελλείψεις και ιδιαιτερότητες δεν πρέπει να είναι ανασταλτικός παράγοντας για την απόκτηση μιας DSLR που προορίζεται για δημιουργική φωτογραφική χρήση.

Ενα άλλο μειονέκτημα (ή πλεονέκτημα, εξαρτάται πως θα το δει κανείς), ειδικά των ακριβότερων μοντέλων, είναι πως οι εργοστασιακές ρυθμίσεις των DSLR είναι τέτοιες ώστε η τελική φωτογραφία να είναι πιο ουδέτερη και πιο δεκτική σε εκ των υστέρων επεξεργασία. Δηλαδή οι φωτογραφίες από DSLR συχνά δεν εχουν τα πολύ χτυπητά χρώματα, το έντονο κοντραστ και την οξύτητα που δίνουν οι κόμπακτ. Αυτό μπορεί να τροποποιηθεί σε μεγάλο βαθμό μέσω των ρυθμίσεων της μηχανής, ωστόσο οι χρήστες που δεν γνωρίζουν πως να το κάνουν μπορεί να απογοητευτούν από το οπτικό αποτέλεσμα.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ DSLR
Οι κατηγορίες "σωμάτων" dslr (εννοούμε τη μηχανή καθ' εαυτή χωρίς φακό) είναι οι εξής, με ένα κάπως αυθαίρετο διαχωρισμό :
1. Ερασιτεχνικές "εισαγωγικές" (entry level).  Στο κατώτατο άκρο τιμών (400-600 ευρώ για σκέτο σώμα, Απρίλιος 2007), αντιπροσωπεύουν μια άριστη επιλογή όχι μόνο για έναν νεοεισερχόμενο στο χώρο αλλά και για έμπειρους ερασιτέχνες. Οι κατασκευαστές, για να τις διαφοροποιήσουν από τις υπόλοιπες, τις εφοδιάζουν συνήθως με λιγότερα κουμπιά, απενεργοποιούν ορισμένες δυνατότητες του ενσωματωμένου λογισμικού τους και, συχνα, αφαιρούν το 2o LCD.
2. Μεσαίες ερασιτεχνικές
3. Ημιεπαγγελματικές και επαγγελματικές. Το σώμα είναι πάντα μεταλλικό (ελαφρύ κράμα), η ταχύτητα απόκρισης μεγαλύτερη, υπάρχουν πολλά κουμπιά και δυνατότητες συνεργασίας με ειδικά περιφερειακά (ασύρματα φλας κλπ) κ.α. Εδώ υπάρχει και μια υποκατηγορία με μέγεθος αισθητήρα ακριβώς ίσο με αυτό του φιλμ 35mm (οι λεγόμενες Full-Frame DSLR). Για τις διαφορές FOV Crop και Full Frame DSLR, δείτε το σχετικό άρθρο.

ΦΑΚΟΙ
Οι εναλλάξιμοι φακοί δεν είναι, θεωρητικά, προνόμιο των (D)SLR μόνο αλλά, πρακτικά, περιορίζονται σ' αυτές τις μηχανές. Οταν λοιπόν αγοράζει κανείς μια DSLR, έχει δύο επιλογές.
1) Παίρνει "σκέτο σώμα" και κάποιο φακό της αρεσκείας του από οποιοδήποτε κατασκευαστή που να ταιριαζει στη μηχανή αυτή.
2) Παίρνει "κιτ" δηλαδή το σώμα και 1-2 φακούς που το συνοδεύουν εν είδει "προσφοράς" από τον κατασκευαστή. Συνήθως οι φακοί αυτοί είναι χαμηλής κατασκευαστικής ποιότητας αλλά το γεγονός της πολύ χαμηλής τιμής τους κάνει κατάλληλους για το ξεκίνημα και μέχρι να κατασταλάξουν τα ενδιαφέροντα του αγοραστή.

Η επιλογή είναι συνάρτηση των αναγκών, της εμπειρίας του αγοραστή και του ποσού που είναι διατεθειμένος να ξοδέψει. Η διαθέσιμη ποικιλία φακών δεν είναι η ίδια σε όλους τους κατασκευαστές και αυτό είναι κάτι που ενδεχομένως πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του ο αγοραστής στην επιλογή του συστήματος (κατασκευαστή σώματος, μάρκας δηλαδή) καθώς γενικά οι φακοί για ένα σύστημα δεν δουλεύουν στα υπόλοιπα.


Συγγραφή : dipa2006
Απρίλιος 2007






Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Road to Kabul
Behrakis
9.2 (332 πόντοι / 36 ψήφοι)
Αντανακλασεις απο την Λιμνη της Καστοριας
Nicolas
9.2 (275 πόντοι / 30 ψήφοι)
Μικρή λίμνη στον Παρνασσό
DertyLee
9.4 (309 πόντοι / 33 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Το μόνο που μπορώ να κάνω στο γράψιμό μου είναι να υποκινήσω μια ορισμένη ποσότητα σκέψης, να διευκρινίσω μερικά τεχνικά στοιχεία και να χρονολογήσω την εργασία μου. Αλλά όταν βγάζω κήρυγμα για την οξύτητα, τη φωτεινότητα, την κλίμακα, κ.λπ., απλώς φλυαρώ, επειδή καμία λέξη δεν μπορεί πραγματικά να περιγράψει εκείνους τους όρους και τις ιδιότητες που απαιτούνται ώστε μια τυπωμένη φωτογραφία να πει «να το».
- Ansel Adams