Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Τα εργαλεία dodge και burn

Ας δούμε σήμερα δυο  καθαρά φωτογραφικά εργαλεία του Photoshop
Το εργαλείο τοπικού «καψίματος» και το εργαλείο τοπικού «μασκαρισματος»
Για όσους έχουν δουλέψει στο σκοτεινό θάλαμο , τα εργαλεία αυτά είναι τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα εργαλεία.

Είναι πολύ συνηθισμένο σε μια εικόνα , να θέλουμε να πειράξουμε τονικά , ένα μικρό κομματάκι. Η εικόνα δηλαδή να είναι εντάξει , εκτός από μια δυο περιοχές.
Το να αρχίσουμε να πειράζουμε τα Levels είναι λάθος , γιατί θα αλλάξει όλη η εικόνα.
Το να φτιάχνουμε selections (διαδρομές – μάσκες) για κάθε μικρή περιοχή της εικόνας είναι άβολο και χρονοβόρο.
Για αυτό , υπάρχουν τα εργαλεία Burn και Dodge.

Θυμάστε – όσοι τυπώνατε χειροκίνητα στο θάλαμο – που «φωτίζαμε» λίγη ώρα παραπάνω τον ουρανό για να «γράψει» ? Αυτό κάνει το Burn
Θυμάστε που «κρύβαμε» μερικές πολύ σκούρες περιοχές για να μην «μπουκώσουν» ?
Αυτό ακριβώς κάνει – εκ των υστέρων – το Dodge

Ας τα δούμε στην πράξη.
Ξεκινάμε με μια προβληματική εικόνα , που υποφέρει από αρκετό contrast.



Όπως βλέπετε , υπάρχουν – τουλάχιστον – δυο προβληματικές περιοχές.
Η μια είναι αριστερά , στα τμήματα του λευκού τοίχου που έχουν «καεί»
Η άλλη είναι όλα αυτά τα σκούρα και «μπουκωμένα» κομμάτια στο βάθος της εικόνας , αλλά και στο δάπεδο , καθώς και μερικά τμήματα του τοίχου στο δεξιό κομμάτι της εικόνας.
(θα υπερβάλουμε κάπως στις διορθώσεις , για να γίνουν εύκολα κατανοητές)

Ας δούμε τα εργαλεία και τις επιλογές τους.



Επιλέγοντας το εργαλείο «καψίματος» Burn , εμφανίζονται στο πάνω μέρος μερικές επιλογές.
Από δεξιά προς τα αριστερά βλέπουμε τις εξής επιλογές.
Exposure : Καθορίζει την δύναμη με την οποία θα ενεργεί το εργαλείο μας
Range: Καθορίζει την τονική περιοχή στην οποία θα ενεργήσει το εργαλείο μας.
    Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο και μας βοηθάει πολύ στο να κάνουμε ακόμα πιο λεπτομερείς διορθώσεις. Όταν δηλαδή από το μενού  Range επιλέξουμε το shadows , το εργαλείο μας θα ενεργεί μόνο (σχεδόν) στα σκοτεινά σημεία , άσχετα από το αν εμείς το περνάμε πάνω από φωτεινές περιοχές.
Brush : Οι γνωστές μας «βούρτσες» με τις οποίες κάνουμε όλες τις δουλειές
   Ισχύουν φυσικά όλες οι επιλογές που ξέρουμε (μέγεθος-είδος κλπ)

Τα ίδια ισχύουν και για το εργαλείο τοπικού μασκαρισματος «Dodge»

Επιλέγουμε λοιπόν το Burn και αρχίζουμε να περνάμε τη βούρτσα μας από τις περιοχές που είναι καμένες (λευκές) στον αριστερό τοίχο.
Μετά από λίγα δευτερόλεπτα , οι περιοχές αποκτούν πληροφορία που έλειπε και γίνεται όπως την βλέπετε παρακάτω



Ωραία , διορθώθηκε ο λευκός τοίχος.
Επιλέγουμε τώρα το εργαλείο Dodge για να «φωτίσουμε» τις σκοτεινές περιοχές.



Αρχίζουμε να «βουρτσίζουμε»  Tongue τις σκοτεινές περιοχές.
Συνήθως έχοντας επιλέξει το Midtones και στα πολύ σκούρα κομμάτια το Shadows
Υπόψη πως κάθε φορά που περνάμε τη βούρτσα μας από ένα σημείο , η ενέργεια επαναλαμβάνεται προσθετικά
Έτσι είναι λογικό και βολικό , να έχουμε επιλέξει μικρή δύναμη για το εργαλείο μας – από το Exposure – και να περνάμε πολλές φορές τη βούρτσα μας πάνω από τις δύσκολες περιοχές.
Μετά από λίγη ώρα , η εικόνα μας γίνεται έτσι



Όπως μπορείτε να δείτε , όλα τα προβλήματα διορθώθηκαν , και το κυριότερο , χωρίς να χαλάσουμε ορισμένες κρίσιμες τονικές περιοχές.
Μπορεί να κάνατε πολύ ώρα για να διαβάσετε αυτό το μήνυμα , αλλά σας βεβαιώνω πως η διαδικασία είναι απλούστατη και χρησιμότατη , γιατί μας γλιτώνει από κόπο και χρόνο.
Είναι η πιο «φωτογραφική» διαδικασία του PS και καλό είναι να μας γίνει συνήθεια.

Να , βάζω και ένα «πριν και μετά» για να δείτε ευκολότερα το αποτέλεσμα



Συγγραφή και επιμέλεια : Μάνος Λυκάκης (MANOS_mm)
Ιούνιος 2003

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Mars-scape
aiakos
9.1 (182.5 πόντοι / 20 ψήφοι)
"African Sunset"
TELISGR
9.1 (209 πόντοι / 23 ψήφοι)
Sea Line
GeorgeFocus
9.1 (217.5 πόντοι / 24 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Μία φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράση, συνυφασμένη με την ζωή του θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι.
- Ανδρέας Εμπειρίκος