Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Ψηφιακά αρχεία εικόνας και sharpness

Θα έχετε παρατηρήσει πως στις ρυθμίσεις για την εικόνα που δίνουν οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές περιλαμβάνεται και ρύθμιση για το sharpness. Συνήθως έχει μια default τιμή διαβαθμισμένη στο 0 και μερικές αρνητικές και θετικές βαθμίδες.
Επίσης έχει συχνά αναφερθεί  πως οι αισθητήρες των σύγχρονων DSLR της Canon δίνουν πιο soft φωτογραφίες από αυτούς άλλων κατασκευαστών και χρειάζεται (πιο συχνά ή σε μεγαλύτερο βαθμό)  η εφαρμογή sharpening κατά την επεξεργασία.
Είναι φυσικό να αναρωτηθεί κανείς, από τη στιγμή που ένας -δεδομένης οξύτητας -φακός προβάλλει πάνω στον αισθητήρα καλά εστιασμένη την εικόνα του κάδρου, τι είναι αυτό που δημιουργεί την ανάγκη αύξησης της οξύτητας, είτε από τη μηχανή με προκαθορισμένο τρόπο, είτε κατά την επεξεργασία;
Οι λόγοι είναι πολλοί:
  • Σε μεγάλο βαθμό ευθύνεται η χρήση της λεγόμενης διάταξης Bayer για την καταγραφή έγχρωμης εικόνας:

    Με την τοποθέτηση κατάλληλων φίλτρων μπροστά από τις φωτοδιόδους του αισθητήρα, οι μισές από αυτές γίνονται ευαίσθητες μόνο στο πράσινο χρώμα, και οι υπόλοιπες μοιράζονται στο μπλε και το κόκκινο.
    Έτσι για κάθε pixel στο ψηφιακό αρχείο που παράγεται, είναι γνωστή με ακρίβεια η τιμή μόνο ενός από τα τρία βασικά χρώματα, και οι τιμές των άλλων δύο υπολογίζονται από τα γειτονικά pixel.
    Κάθε τέτοια διαδικασία υπολογισμού με βάση γειτονικά pixel (interpolation) καταλαβαίνετε πως εξομαλύνει τις διαφορές μεταξύ τους και άρα μειώνει την οξύτητα.
    Ο παράγοντας αυτός επιδρά σε όλους τους αισθητήρες με διάταξη Bayer, εξαιρούνται δηλαδή οι Foveon, διατάξεις με 3 CCD και μονόχρωματικοί καταγραφείς.
  • Ένας δεύτερος παράγοντας που επιδρά στη μεγάλη πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι το low pass (ή αλλιώς ir) φίλτρο που τοποθετείται πριν τον αισθητήρα για να αποκόπτει την υπέρυθρη ακτινοβολία, (απαραίτητο καθώς οι περισσότεροι αισθητήρες έχουν αυξημένη ευαισθησία σε αυτά τα μήκη κύματος του φωτός).
    Τα φίλτρα αυτά από την κατασκευή τους προκαλούν μια σχετική αύξηση του softness στην εικόνα μας.
  • Άλλος παράγοντας είναι η τεχνική anti-aliasing για τη μείωση του φαινομένου των "σκαλοπατιών" σε πλάγιες ακμές με έντονη διαφορά φωτεινότητας, πάλι μέσω εξομάλυνσης των διαφορών στις τιμές  γειτονικών pixel και παρεμβολής ενδιάμεσων τιμών.

    Η συμβολή αυτού του παράγοντα στο συνολικό softness της εικόνας μειώνεται με την αύξηση της ανάλυσης, και για τους σύγχρονους αισθητήρες των πολλών ΜPixel κρίνεται μικρή.
  • Επιλογές του κατασκευαστή - αποθορυβοποίηση: Αν ο κατασκευαστής κρίνει πως τα επίπεδα θορύβου του αισθητήρα είναι υψηλά μπορεί να εφαρμόζει παραμετροποιήσιμους ή μη αλγόριθμους αποθορυβοποίησης με ισχυρό συνήθως αντίκτυπο στο softness, αυτό παρατηρείται συνήθως στα μεγάλα ISO ή σε μεγάλους χρόνους έκθεσης.
  • Συγκεκριμένες τεχνολογίες αισθητήρων: Όπως ήδη αναφέρθηκε, οι  αισθητήρες Foveon δεν χρησιμοποιούν διάταξη Bayer.
    Oi αισθητήρες CMOS επίσης (οι υψηλού επιπέδου για DSLR) με τη σημερινή τεχνολογία δίνουν αρκετά πιο soft εικόνες από τους αντίστοιχους CCD. Έναντι αυτού αντιτάσσουν πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου -ιδίως σε μεγαλύτερα ISO- που επιτρέπουν σημαντική αύξηση της οξύτητας μέσω επεξεργασίας.
    Εδώ αποδίδεται κυρίως κοι ο αρκετά πιο soft χαρακτήρας των εικόνων από αισθητήρες της Canon πριν την επεξεργασία.
    Οι αισθητήρες SuperCCD λόγω της κατασκευαστικής τους ιδιομορφίας, διατηρούν σημαντική οξύτητα στην εικόνα που καταγράφουν, παρά την ύπαρξη διάταξης Bayer καθώς αυτή τώρα είναι τοποθετημένη σε γωνία 45ο. Αυτό το γεγονός, η "αραιή" τοποθέτηση των φωτοδιόδων στο επίπεδο, η ύπαρξη φωτοδιόδων υψηλής και χαμηλής ευαισθησίας και οι αλγόριθμοι που εφαρμόζονται οδηγούν σε υψηλού sharpness αποτελέσματα.
Επιγραμματικά ας σημειώσουμε πως το πόσο soft ή sharp είναι ένας αισθητήρας επηρεάζει περισσότερο το χρόνο που θα δαπανήσουμε παρά το τελικό αποτέλεσμα.
Υπάρχουν εξαιρετικοί αλγόριθμοι sharpening, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αρκεί το παλιό καλό USM.
Ας μην ξεχνάμε βέβαια πως και το αντίστροφο, η μείωση της υπερβολικής οξύτητας είναι ακόμη ευκολότερο.
Αν το sharpening γίνεται από τη μηχανή μας, καλό είναι να μην το παρακάνουμε γιατί αυτό αυξάνει τα επίπεδα θορύβου. Αντίστοιχα αν η μηχανή έχει ρυθμίσεις αποθορυβοποίησης, ας είμαστε πολύ επιφυλακτικοί και ας προτιμάμε τη μετέπειτα επεξεργασία με ειδικό λογισμικό.



Συγγραφή και επιμέλεια : Γιώργος Φουρνάρης(gf)
Ιούνιος 2005

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Prespes
Angeleye - Ankart.gr
9.3 (177 πόντοι / 19 ψήφοι)
ανοιξη
mandragoras
9.2 (248 πόντοι / 27 ψήφοι)
Έναυσμα Ζωής.
GeorgeFocus
9.2 (312.5 πόντοι / 34 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Οι διαθέσεις και οι ιδιότητες της φύσης, και οι αποκαλύψεις της μεγάλης τέχνης, είναι και τα δυο εξίσου δύσκολο να καθοριστούν. Μπορούμε να τα αδράξουμε μόνο στα βάθη του διορατικού πνεύματός μας.
- Ansel Adams