Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Μετατρέψτε το χώρο σας στον τέλειο Ψηφιακό Σκοτεινό Θάλαμο
Εισαγωγή

Για το άρθρο αυτό προηγήθηκαν 3 μήνες τρεξίματος, έρευνας, μετρήσεων και αναλύσεων. Ο λόγος που το γράφω είναι για να μεταφέρω τη γνώση και την εμπειρία που αποκόμισα αυτό το καιρό, σε μέλη που έχουν ένα δωμάτιο διαθέσιμο σπίτι, και θέλουν να το μετατρέψουν σε ένα σωστό ψηφιακό σκοτεινό θάλαμο. Παραμένω στη διάθεση οποιουδήποτε θελήσει να του δώσω κωδικούς για μπογιές και φωτιστικά, αλλά και να βοηθήσω σε μετρήσεις και τοποθέτηση φωτιστικών. Το κόστος φωτιστικών και χρωμάτων δεν ξεπέρασε τα 600€.

Κατ’ αρχή η επιθυμία μου ήταν να δημιουργήσω ένα χώρο να δουλεύω ευχάριστα. Περνάω αρκετές ώρες τη μέρα κάνοντας RAW Conversion, επεξεργασία φωτογραφιών, τύπωμα αλλά και πιο Color Critical εργασίες, όπως ICC Profile Creation, Editing, και Evaluation. Πρωτεύον στόχος μου, ο έλεγχος στο χρώμα. Ήθελα ένα περιβάλλον που να ελέγχω 100% το φως ώστε να μπορώ να τυπώνω και να βλέπω φωτογραφίες 24 ώρες, αλλά και τις δοκιμές από τα ICC Profiles ώστε να μπορώ να διορθώνω ευκολότερα χωρίς να βγαίνω έξω στον ήλιο.

Ο χώρος που είχα στη διάθεση μου, κάτω απ’ το σπίτι μου ήταν 32τμ. Χωρισμένα σε 2 δωμάτια 22τμ και 10τμ. Αυτό που διαμόρφωσα είναι τα 22τμ.

Η περιπέτεια ξεκίνησε με την εκκένωση του χώρου που και πριν χρησιμοποιούσα σαν γραφείο. PC’s, φωτογραφικές, φακοί, εξαρτήματα, βιβλία, καλώδια όλα έγιναν ένα βουνό και μεταφέρθηκαν στο σπίτι μου σε ένα δωμάτιο. Το απόλυτο χάος. Ακόμη ψάχνω να βρώ το 550EX και κάτι άλλες λεπτομέρειες.

ΧΡΩΜΑ

Για την επιλογή του χρώματος τοίχου και οροφής, έπρεπε να δημιουργήσω ένα neutral gray, χωρίς καθόλου color cast. Θα μου πείτε απλό, μισό κουβά λευκό, μισό μαύρο και έχεις γκρι. Αμ δεν είναι όσο απλό όσο νόμιζε ο κύριος που δημιουργεί τα χρώματα, μαύρο και λευκό έχεις μπλε (!) εξαιτίας των UV συστατικών που υπάρχουν στις μπογιές. Εξοπλιστικά λοιπόν με το laptop και ένα hand held σπεκτροφωτόμετρο και πήγα να βρω το χρώμα που πρέπει στο χρωματοπωλείο. Φανταστείτε την έκπληξη του ανθρώπου όταν αντίκρισε έναν φορητό H/Y με ένα όργανο, και ένα τύπο να του ζητάει να μετρήσει χρώματα! Ευτυχώς αντί να με πετάξει έξω, ήταν πολύ πρόθυμος να βοηθήσει και έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον να κατανοήσει και να μάθει πως δουλεύω, και τι ακριβώς ζητάω. Σε λίγο ο χώρος γέμισε μπογιατζήδες που κοιτούσαν απορημένοι, άλλα ταυτόχρονα  βοήθησαν πολύ με την εμπειρία τους. Μετρούσα λοιπόν απ’ τα δειγματολόγια, όταν έβρισκα κάτι κοντά σ’ αυτό που ζητάω, κατασκεύαζαν ένα δείγμα μπογιάς και το μετρούσα να δω αν είναι εντάξει (ναι, τα δειγματολόγια δεν είναι όλα ακριβή!). Μετά από αρκετά δείγματα καταφέραμε να φτιάξουμε ένα χρώμα που ήταν Νeutral Gray.

Ορίστε η μετρήσεις απ’ ευθείας στο τοίχο, και η σύγκριση με το μεσαίο γκρι (τρίτο απο τη πλευρά του μαύρου) του Gretag MacBeth Color Chart:



Για το χρώμα δαπέδου προτίμησα μοκέτα, πάλι σε γκρι χρώμα, εξαιτίας των χαμηλών αντανακλάσεων, ώστε όταν το φως απ’ την οροφή χτυπάει στη μοκέτα να μην αλλοιώνεται.

ΦΩΤΙΣΜΟΣ

Ο φωτισμός ήταν το βασικότερο απ’ όλα. Χρειαζόμουν D65 (6500K) λάμπες ώστε δημιουργήσω φως ημέρας. Κάποιοι προτιμούν D50 (5000Κ) που είναι πιό λευκό, αλλά προτίμησα τις D65 επειδή και τα monitors είναι καλιμπραρισμένα σ’ αυτή τη θερμοκρασία (6500K είναι και τα European Standards). Ο μύθος με τις φθορίου είναι οτι οι κατασκευαστές λένε τη θερμοκρασία στις λάμπες τους π.χ. 5000K ή 6000K. Αυτό που δεν λένε είναι οτί αυτή η θερμοκρασία βγαίνει μόνο σε συγκεκριμένα Lux, δηλαδή με συγκεκριμένο αριθμό φωτιστικών!

Πέρα απο την επιλογή σωστής θερμοκρασίας, το φως που εκπέμπει η λάμπα πρέπει να είναι ποιοτικό. Καλές θεωρούνται για color management από 95-98CRI και άριστες από 98 και πάνω.

Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Υπάρχουν κατασκευαστές που ότι προωθούν λάμπες με 6500Κ ιδανικές για γραφιστικές εφαρμογές. Χμμ, και ποιος μας λέει ότι αυτές οι λάμπες εκπέμπουν καλής ποιότητας φως; Πρέπει λοιπόν να ψάξεις να δεις τι CRI έχουν αυτές οι λάμπες, και οι περισσότερες φθορίου έχουν CRI 50-72. Υπάρχουν λοιπόν κάποιοι έξυπνοι κατασκευαστές, που διαφημίζουν λάμπες με θερμοκρασία 6500K και CRI 92 με 95. Οποιοσδήποτε θα πειστεί απ’ το καλό τους μάρκετινγκ, και να τις προτιμήσει.  Όμως δεν είναι τόσο απλά:

Το CRI βασικά βγαίνει από το Spectral Distribution Chart (SDC) της λάμπας. Αυτό το chart δείχνει σε ποιες περιοχές του φάσματος η λάμπα έχει πρόβλημα, και δεν το δίνει κανείς απ τους κατασκευαστές.

Παράδειγμα, το παρακάτω chart είναι μέτρηση από μια λάμπα F2 (φθορίου λευκό ψυχρό) στους 4200K. Αν παρατηρήσετε θα δείτε ότι στη περιοχή μωβ προς μπλε υπάρχει ένα peak, και ακόμη ένα στη περιοχή του πράσινου. Αυτό σημαίνει ότι αν βάλεις μια φωτογραφία κάτω απ΄ το συγκεκριμένο φως, τα magenta και τα πράσινα της θα είναι άριστα, ενώ θαλασσί, κίτρινα, και κόκκινα θα φαίνονται flat!



Οι κατασκευαστές που ανέφερα παραπάνω αυτό κάνουν, δημιουργούν περισσότερα peaks ώστε να αυξηθεί το CRI (που είναι το average των τιμών του SDC), όμως δυστυχώς αυτό το φως πάλι δεν είναι ιδανικό για color management.
Το άριστο φως είναι το ηλιακό φως. Έχει CRI 100 και πολύ ομαλό SDC.
Το δεύτερο καλύτερο είναι οι λάμπες SoLux που έχουν CRI κοντά στο 99 και ομαλό SDC όπως το ηλιακό. Εκτός οτι είναι πανάκριβα, τα φωτιστικά και οι λάμπες δεν υπάρχουν στην Ελλάδα.
Τρίτη επιλογή που είχε λογικό κόστος και κάπως παρέχει ποιοτικό φως είναι μια λάμπα της Philips της σειράς Graphica Pro. Έχει CRI 96 αλλά όπως προανέφερα έχει peaks, όμως αναγκαστικά τη προτίμησα για φωτισμό περιβάλλοντος λόγω χαμηλού κόστους, και αγόρασα ένα φωτιστικό solux γραφείου για το proofing.

Τοποθέτησα 4 φθορίου συνολικά που μου έδωσαν θερμοκρασία 6300K. Προηγήθηκε ανάλυση φωτός για να δώ τι lux θα είχα πάνω στο γραφείο τη στιγμή που δουλεύω, αλλά και να βρω τις αποστάσεις μεταξύ των φωτιστικών και σε τι θερμοκρασία τελικά θα καταλήξουν οι συνολικά 4 λάμπες:

Να τονίσω ότι οι λάμπες φθορίου τοποθετήθηκαν απλά για να έχω χαμηλό φωτισμό περιβάλλοντος. Είναι συνδεμένα σε χωριστούς διακόπτες ώστε να επιλέγω το ένα μόνο, ή και τα δύο μαζί. Μπορείτε επίσης πλέον να τοποθετήσετε dimmers στις φθορίου, το κόστος όμως για κάτι τέτοιο κυμαίνεται στα 200 Ευρώ ανα λάμπα. Για τον έλεγχο των φωτογραφιών και των δειγμάτων, αρκεί ένα Light Box, ειδικά κουτιά με απόλυτα ελεγχόμενο φωτισμό που όμως οι τιμές τους δυστυχώς είναι αρκετά υψηλές, η ένα φωτιστικό γραφείου της Solux.

Η ανάλυση φωτός:


Οι μετρήσεις απ τις λάμπες φθορίου:


Αφού ολοκληρώθηκαν φωτισμός και χρώματα, ξεφορτώθηκα ότι έπιπλα είχα που δεν ήταν ουδέτερο χρώμα, και άφησα μόνο τα γκρί και μαύρα. Σχεδόν τώρα είμαι έτοιμος, μένει τώρα να κάνω cable management γιατί γίνεται χάος απο καλώδια. Στο πλάι υπάρχει μια τζαμαρία 6 μέτρα στην οποία τοποθέτησα οριζόντιες περσίδες γκρί χρώματος, ωστε να ελέγχω το ηλιακό φως.

Το αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή είναι έτσι:





Συγγραφή - Επιμέλεια:
Καστανάκης Βασίλης (Nimrod7)[/i]





Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
Εμπρός γκρεμός & πίσω φωτογράφος!!!
GeorgeFocus
9.3 (233.5 πόντοι / 25 ψήφοι)
rose
vmar
9.2 (110 πόντοι / 12 ψήφοι)
The tree and the crows
BalDwin
9.6 (316 πόντοι / 33 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Σε μερικές φωτογραφίες η ουσία του φωτός και ο χώρος κυριαρχούν. Σε άλλες, η ύλη του βράχου και του ξύλου, και η φωτεινή επιμονή πραγμάτων που αναπτύσσονται... Η πρόθεσή μου είναι να παρουσιάσω -με το φωτογραφικό μέσο-διαισθητικές παρατηρήσεις του φυσικού κόσμου που μπορεί να έχουν κάποιο νόημα για τους θεατές.
- Ansel Adams