Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Κατανοώντας τη Διαχείριση χρώματος, τις μετατροπές και τα ICC Profiles


Κατανοώντας τη Διαχείριση Xρώματος, τις χρωματικές μετατροπές, και τα ICC Profiles.
[/b]

Αφορμή γι’ αυτό το άρθρο, είναι η σύγχυση που κυριαρχεί για τη χρησιμότητα του Color Management και των ICC Profiles. Το παρόν άρθρο έχει στόχο να μας κατατοπίσει ώστε να κατανοήσουμε τις βασικές αρχές και τα προτερήματα της διαδικασίας. Κατανοώντας τις αρχές, θα έχουμε τη δυνατότητα να εκτυπώνουμε σωστά τις φωτογραφίες μας ακόμη και αν δεν χρησιμοποιούμε Color Managemnet και ICC Profiles.


Ας ξεκινήσουμε με μια φωτογραφία μου για παράδειγμα.
Την επέλεξα, επειδή έχει μερικά Extreme κόκκινα, μπλε και κίτρινα.



Όταν φωτογράφιζα, δεν με ενδιέφερε το αν θα ήταν ακριβής η αποτύπωση των χρωμάτων. Απλά ήθελα μια όμορφη φωτογραφία. Για την ακρίβεια το νερό πίσω απ’ όσο θυμάμαι ήταν πράσινο!

Το Working Space της φωτογραφίας, δηλαδή το ICC Profile που είναι embedded είναι ProPhotoRGB, ένας τεράστιος χώρος χρώματος, που τα περισσότερα χρώματα του δεν θα δούμε ποτέ στην οθόνη μας. Αυτό το profile το έκανε embed στη φωτογραφία ο Raw Converter μου. Δεν σημαίνει οτι τα χρώματα της είναι όπως ακριβώς ήταν εκείνη τη μέρα στη παραλία, απλά o Raw Converter έδωσε στις RGB τιμές κάποιο νόημα, τις τοποθέτησε σε έναν χώρο χρώματος, έτσι ακριβώς:



Αυτός ο όγκος είναι το ProPhotoRGB.
Βλέπετε την κόκκινη, πράσινη και μπλε γραμμή (ναι τις τρεις στραβές καμπύλες εννοώ!);
Αυτές είναι οι τιμές RGB από 0 έως 255. Έχουν κάποιο νόημα, είναι τοποθετημένες σε έναν χώρο χρώματος!
Βλέπετε τις μικρές κουκκίδες; Είναι τα χρώματα που έχει η φωτογραφία μου παραπάνω, και αυτά μέσα στο χώρο του ProPhotoRGB.

Ωραία ας δούμε τι θα γίνει αν δεν υπάρχει Embedded κάποιος χώρος χρώματος, και στείλουμε τη παραπάνω φωτογραφία στο Minilab, απ’ ευθείας σε εκτυπωτή Dye Sublimation η Inkjet. Τα Minilab (και οι περισσότεροι DyeSub και εκτυπωτές) υποθέτουν (assumed profile) ότι η φωτογραφία είναι σε sRGB δηλαδή:



H κόκκινη μάζα, είναι το sRGB. Βλέπετε τις κουκκίδες που φαίνονται; Αυτά είναι τα χρώματα τις φωτογραφίας μου που είναι εκτός εύρους sRGB.

Τι θα γίνουν αυτά αν τυπώσω;

Θα μείνουν απ’ έξω! Θα κοπούν! Clipping!
Πως είναι όταν παίρνουμε μια φωτογραφία με καμένο τελείως λευκό ουρανό; Το ίδιο δεν θα υπάρχει λεπτομέρεια σε αυτά τα έντονα κίτρινα και κόκκινα.
Ακόμα και αυτά που φαίνονται μέσα στη μάζα του sRGB δεν είναι στην ουσία μέσα, αλλά από πάνω. Τα Color Spaces είναι τρισδιάστατα.

Μόνο αυτά;
Έχει και άλλα από πίσω, στα μπλε!



Αν είχε και έντονα πράσινα η άλλα χρώματα η φωτογραφία. Θα κοβόντουσαν και αυτά!

Να κοιτάξτε τι λεπτομέρεια θα εξαφανιστεί από τη φωτογραφία:



Όλα αυτά τα γκρίζα θα είναι χρώμα που δεν θα τυπωθεί, και η χροιά (hue) της φωτογραφίας θα μεταβληθεί με αποτέλεσμα να πάρουμε κάτι τέτοιο:



Γι’ αυτό και συνεχώς λέμε να κάνουμε Convert σε sRGB πριν στείλουμε σε minilab. Να κάνουμε Convert σε sRGB πριν στείλουμε τη φωτογραφία σε InkJet η Dye Sub και δεν επιθυμούμε να χρησιμοποιήσουμε ICC Profile.

Τι θα κάνει ο Convert το sRGB;



Θα μετακινήσει όλα τα χρώματα εντός εύρους sRGB, και αφού έχω πολλά χρώματα εκτός, θα χρησιμοποιήσω το Perceptual Rendering Intent ώστε να διατηρήσω τη λεπτομέρεια όσο μπορώ.

Μετά απο το Convert σε sRGB στο Minilab (η στον εκτυπωτή) θα πάρω περίπου αυτό:



Πολύ καλύτερα έτσι;

Είναι όμως ακριβή;
Διατηρήσαμε τη μέγιστη λεπτομέρεια;

Όχι!

Γιατί το χαρτί του Minilab που τυπώσαμε δεν καταλαμβάνει όλο το εύρος του sRGB. Υπάρχουν τομείς χρώματος που το χαρτί ξεπερνάει το sRGB, και τομείς που το sRGB ξεπερνάει το χαρτί.

Ορίστε:




Παραπάνω βλέπετε τη μάζα μέσα στο (κόκκινο) sRGB;
Αυτό είναι το Εύρος του Fuji Crystal Archive Paper σε ένα Frontier 370.

Τι κάναμε;
Μεταφέραμε τα χρώματα στο εύρος του sRGB δηλαδή σε όλα σχεδόν τους τομείς χρώματος είμαστε πάλι εκτός εύρους του χαρτιού, δηλαδή πάλι έγινε Clipping. Αυτή τη φορά βέβαια πολύ λιγότερο, χωρίς να καταστρέψει το τελικό αποτέλεσμα.

Τι χάνουμε;

- Ξανά χάνουμε σε κορεσμό, όλη η λεπτομέρεια στα έντονα κόκκινα, κίτρινα μπλε που βλέπετε εκτός του μικρού εύρους του Crystal Archive θα χαθεί, θα γίνει Clipping, επειδή τα μεταφέραμε στο εύρος του sRGB και όχι εντός του εύρους του Χαρτιού στο συγκεκριμένο Frontier.
- Σε χρωματική ακρίβεια, γι’ αυτό δεν μπορούμε να ταιριάζουμε τις Calibrated οθόνες μας στα Minilabs.
- Σε ουδετερότητα τόνων, είδατε ποτέ ουδέτερη εκτύπωση σε Minilab; Ίσως αν αρχίσει ο χειριστής και πειράζει τη φωτογραφία μας, κάτι να βγάλει...

Αλλά τι να κάνουμε. Το 99% των εργαστηρίων δεν έχουν ICC Profile για τα εργαστήρια τους, ούτε είναι εφικτό να κατασκευαστεί ένα και να διατηρηθεί η ακρίβεια του, άρα δεν έχουμε άλλη επιλογή και προσαρμοζόμαστε και ζούμε με αυτό.

Δεν λέω να μην τυπώνουμε σε Minilab, επειδή δεν έχουν ICC Profiles. Κι εγώ ο ίδιος τυπώνω όποτε με συμφέρει. Απλά καλό είναι να ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει και γιατί πολλές φορές δεν περνούμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Τα παραπάνω βέβαια ισχύουν σε οποιαδήποτε περίπτωση κάνουμε Convert σε sRGB και τυπώνουμε, είτε είναι MiniLab, είτε είναι Dye Sublimation, είτε είναι InkJet χωρίς τη χρήση κάποιου ICC Profile.


Ας δούμε τώρα τι θα γίνει αν έχω ένα ICC Profile για τον Inkjet μου.

Αν έχουμε κάποιο ICC  Profile για τον εκτυπωτή και το χαρτί που θα χρησιμοποιήσουμε τότε γνωρίζουμε ακριβώς τις δυνατότητες του χαρτιού μας και ξέρουμε το εύρος του.

Ορίστε το εύρος του ICC Profile για το Epson Premium Glossy, είναι η μάζα μέσα στο (κόκκινο) sRGB και βλέπετε ότι το ξεπερνάει σε ορισμένους τομείς χρώματος, ενώ σε άλλους υστερεί.



Ναι, είναι πολύ μεγαλύτερο του Frontier με το Crystal Archive Paper.

Μην μπερδεύεστε αν βλέπετε λίγο διαφορετικά τις μάζες του εύρους. Όπως είπαμε είναι τρισδιάστατα και τα περιστρέφω συνεχώς για να τα βλέπουμε καλύτερα.

Μπορείτε να τα εξερευνήσετε κι εσείς μόνοι σας, χρησιμοποιώντας το Applet της Microsoft που μας έδωσε ο gf.

Συνεχίζουμε...

Το εύρος των χαρτιών, ιδιαίτερα σε InkJet ξεπερνάει αρκετά το εύρος του sRGB σε κάποιες περιοχές χρώματος, και σε άλλες πάλι υστερεί. Έχοντας το ICC Profile του, θα πούμε το Photoshop απλά να μας τυπώσει απ’ ευθείας σε όλο το διαθέσιμο εύρος του χαρτιού.

Έτσι απλά χρησιμοποιώντας έναν Inkjet, ένα ICC profile για το χαρτί, και χρησιμοποιώντας Color Managed Workflow, που είναι τέσσερα κλικ συνολικά στο Print Preview Dialog Box του Photoshop και στον Driver του εκτυπωτή θα πετύχουμε μια μετατροπή από το ProPhotoRGB που ήταν η αρχική φωτογραφία μας, απευθείας στο εύρος του χαρτιού!

Ορίστε η μετατροπή στο Epson Premium Glossy του R1800 μου:



Τι κερδίσαμε;

-   Αυξήσαμε το εύρος κατά πολύ.
-   Θα έχουμε πολύ ποιο ουδέτερες εκτυπώσεις.
-   Μπορούμε πλέον να γνωρίζουμε μέσω του Soft Proofing στο Photoshop, ποια χρώματα θα εκτυπωθούν στο χαρτί.
-   Οι χρωματικές διορθώσεις που θα κάνουμε στην οθόνη μας, θα είναι αυτές που θα τυπωθούν στο χαρτί.
-   Θα κάνουμε οικονομία στα αναλώσιμα, αφού δεν χρειάζεται πλέον να κάνουμε δοκιμαστικές εκτυπώσεις.
-   Θα εξοικονομήσουμε μελάνι στον InkJet μας αφού δεν θα ψεκάζεται άδικα παραπάνω ποσότητα.
-   Διατηρήσαμε τη λεπτομέρεια στις σκιές και στα Highlights.

Αυτό είναι τι χρώμα βρίσκεται εκτός εύρους δεν χρησιμοποιήσουμε Color Management (πέρα από τα άλλα μειονεκτήματα που ανέφερα παραπάνω, στη διαδικασία με Convert to sRGB):



Και αυτό χρησιμοποιώντας το ICC Profile και μετατρέποντας το ProPhotoRGB απ’ ευθείας στο ICC Profile του χαρτιού:



Πολύ πολύ καλύτερα έτσι; Και με ένα σωρό άλλα πλεονεκτήματα. Και υπάρχουν χαρτιά και εκτυπωτές με πολύ μεγαλύτερο εύρος!

Όλα αυτά με ένα σωστό ICC Profile που διατίθεται τις περισσότερες φορές  δωρεάν από τους κατασκευαστές εκτυπωτών, λίγη γνώση, και 4 κλικ.

Βλέπετε λοιπόν το Color Management δεν είναι η καταγραφή μια  σκηνής όπως αυτή είναι στη πραγματικότητα. Υπάρχουν βέβαια και τέτοιες εφαρμογές, αλλά δεν μας αφορούν και πολύ ως φωτογράφους. Η επιθυμία μας είναι να τυπώσουμε όσο καλύτερα μπορούμε τις αγαπημένες μας φωτογραφίες, διατηρώντας τη μέγιστη ποιότητα. Όπως ανάφερα παραπάνω δεν είναι πάντα εφικτό να χρησιμοποιείτε σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά τουλάχιστον καλό είναι στις περιπτώσεις που έχουμε μια τόσο ‘cool’ τεχνολογία με τόσο μεγάλα προτερήματα να γνωρίζουμε πως να την χρησιμοποιούμε.

Είναι προς όφελος μας, και δεν μας κοστίζει τίποτα.


Σχετικά άρθρα:

Color Managed Workflow
Color Managed εκτύπωση με το Qimage



Συγγραφή και επιμέλεια : Καστανάκης Βασίλης (Nimrod7 )
Δεκέμβριος 2005

Συζητήστε σχετικά με το ανωτέρω θέμα



Διαφημιστικός χώρος


Το DPGR στο Facebook

ΦωτοΓράφω
Φ
Aπό Samson

Περπατάει. Σκέφτεται. Τα κάνει όλα μηχανικά. Κάτι άλλαξε σ το φρεάτιο. Είδε αυτό που πραγματικά είναι. Νοιώθει φυλακισμένος. Δεν ξέρει γιατί. Δε βλέπει. Είναι καλά κλεισμένος. Είναι θλιμμένος. Είναι σκιά. Σιωπηλός και παραμορφωμένος . Κατάλαβε ότι είναι... Περισσότερα

Wallpapers
ανοιξη
mandragoras
9.2 (248 πόντοι / 27 ψήφοι)

amixalopoylos
9.2 (184 πόντοι / 20 ψήφοι)
>>>
amixalopoylos
9.4 (348 πόντοι / 37 ψήφοι)
Περισσότερα...

Μεγάλοι Φωτογράφοι
Josef Koudelka
Εγώ δεν προσπαθώ να καταλάβω. Για μένα το πιο ωραίο πράγμα είναι να ξυπνάω, να βγαίνω έξω και να κοιτάζω. Το κάθε τι.

Φωτογραφικές ρήσεις
Κάθε τέχνη προϋποθέτει μια πράξη επιλογής. Συνήθως όταν αρχίζω να δουλεύω δεν έχω ξεκαθαρισμένο το στόχο μου. Σ’ αυτό το στάδιο τής δημιουργικής διαδικασίας αν με ρωτούσαν τι θέλω να κάνω θα μου ήταν δύσκολο να απαντήσω. Θα μπορούσα πάντα όμως να δώσω μια σαφή απάντηση στο ερώτημα τι δε θέλω να κάνω. Το να προχωρείς με διαδοχικούς αποκλεισμούς, το να ξέρεις πώς να ξεσκαρτάρεις, όπως λένε οι χαρτοπαίκτες αυτή είναι η μεγάλη τεχνική τής επιλογής.
- Igor Stravinsky