Εγγραφή | Χάσατε τον κωδικό;

 
Forum
Κάτω

* Πληροφορίες χρήστη Αρχική | Ημερολόγιο | Σύνδεση | Εγγραφή
01 Οκτώβριος 2014, 19:16:05

  +  DPGR Virtual Community  
| | | | |-Έλληνες Φωτογράφοι (Συντονιστής: noe)

Σελίδες: [1] |   Κάτω
Αποστολέας
Θέμα: Βασίλης Γεροντάκος: Παρουσίαση και Συνέντευξη  (Αναγνώστηκε 6883 φορές)
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Nikiforos
Επίτιμο μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 1907


Προφίλ
« στις: 11 Ιούνιος 2011, 02:20:10 »


Βασίλης Γεροντάκος

Ο Βασίλης Γεροντάκος γεννήθηκε στην Αθήνα.
Σπούδασε φλάουτο στο Αthenaeum ωδείο, μαθηματικά και αστρονομία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας και φωτογραφία στο Φωτογραφικό Κύκλο.
Διδάσκει φωτογραφία στο φωτογραφικό εργαστήρι του δήμου Περιστερίου.
Ζει μόνιμα στην Αθήνα.

Το πρώτο πράγμα που μου κάνει εντύπωση στις φωτογραφίες του Βασίλη Γεροντάκου είναι αυτή η αίσθηση του απίθανου ή για να το πω περιφραστικά "μα πώς είναι δυνατόν, πού το είδε;". Γιατί το στοιχείο της έκπληξης, της ανατροπής, της ιδιαίτερης σύνθεσης είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα ως φωτογράφου.
Στην έκθεση των "4 φωτογράφων του Κύκλου", υπήρξαν άνθρωποι που, βλέποντας τις φωτογραφίες του, ήταν σχεδόν βέβαιοι, ότι είχαν να κάνουν με ένα "μάστορα" του photoshop που είχε επιτύχει τις τέλειες "ενθέσεις" στα εκ των υστέρων καλοδουλεμένα κάδρα του.

   

 

Κι όμως ο Β. Γ. δεν "πειράζει" τις φωτογραφίες του και όπως χαρακτηριστικά σημειώνει (στη συνέντευξη που ακολουθεί):
"Στην επεξεργασία των φωτογραφιών αφιερώνω συνήθως λίγο περισσότερο χρόνο από το κλικ στη λήψη. Οι κινήσεις είναι συγκεκριμένες και ακολουθούν τη λογική της λήψης."

 

 



- Πως ξεκίνησες τη φωτογραφία;

Ήμουν  από  αυτούς  που  είχαν  τη  ψευδή  βεβαιότητα  ότι  η   φωτογραφία  απλώς  καταγράφει  τη  πραγματικότητα  η την εξωραΐζει,  σε σημείο που να πιστεύω ότι δεν ανήκει  στο χώρο των τεχνών.
Τα μάτια  μου γέμισαν ταξίδι, όταν τυχαία έπεσε στα χέρια μου ένα βιβλίο του Kertesz.
Άρχισα να φωτογραφίζω, αμέσως μετά γνώρισα τον Πλάτωνα Ριβέλλη και μέσα από τα σεμινάρια του, ήταν σαν κάποιος να τράβηξε τη κουρτίνα και να μου αποκάλυψε τον κρυμμένο κόσμο της φωτογραφίας.


- Ποιους φωτογράφους αγαπάς και πόσο σε έχουν επηρεάσει; Ποιοι άλλοι σε έχουν επηρεάσει στη φωτογραφική εργασία σου;

Πολλούς έχω αγαπήσει. Υπάρχει μακριά λίστα στις αποσκευές  μου. Στην φωτογραφία αγάπησα πολύ τους Kertesz, Roy de Carava, Sudek, αλλά καλύτερα να μην συνεχίσω γιατί είναι πολλοί.
Οι μεγαλύτεροι όμως εμπνευστές μου έρχονται έξω από το χώρο της   φωτογραφίας. Ενδεικτικά αναφέρω τους Keith Jarret,Charlie Haden Satie,Stephan Micus, Ελύτης, Τζελαντίν Ρουμί, Hariprasad Chaurassia, Giacometi, Tarkovsky, Euler, Μοραλης και τόσοι άλλοι.


- Πόσο σε επηρέασε η ψηφιακή φωτογραφία, η τεχνολογική εξέλιξη των φωτογραφικών μέσων και ο "φωτεινός θάλαμος";

Η ψηφιακή φωτογραφία με απελευθέρωσε: Λιγότερο κόστος, κέρδισα πολύτιμο χρόνο που ξόδευα στις εμφανίσεις, τυπώματα, αρχειοθέτηση και τον διέθεσα στη λήψη της φωτογραφίας, στη σκέψη πάνω σε αυτήν, στη διερεύνηση του φωτογραφικού μέσου σε μια -όσο γίνεται-πιο καθαρή διατύπωση της θέσης μου.

- Πόσο σημαντική είναι για σένα η θεωρητικά «τέλεια» απόδοση της φωτογραφίας σου (στο χαρτί ή στην οθόνη); Πόσο χρόνο αφιερώνεις στη «διόρθωση» ή το «φτιάξιμο» των χρωμάτων, σκιών κλπ;

Στην επεξεργασία των φωτογραφιών αφιερώνω συνήθως λίγο περισσότερο  χρόνο από το κλικ στη λήψη. Οι κινήσεις είναι συγκεκριμένες και ακολουθούν τη λογική της λήψης.
Μόνο όταν είναι να τυπωθεί η φωτογραφία για μια έκθεση η ένα βιβλίο, αξίζει να αφιερώσεις περισσότερο χρόνο.
Η φωτογραφία όταν είναι σημαντική έχει μια δόνηση από τα ίδια της τα σπλάχνα.
Φαντάζεστε ένα έργο του Mozart να αποκτά μεγαλύτερη αξία όταν ακουστεί από ένα cd και λιγότερη από ένα γραμμόφωνο?


   

 



- Τι ρόλο παίζει η έγχρωμη και η α/μ φωτογραφία στη δουλειά σου;

Η ενότητα έγχρωμης και ασπρόμαυρης φωτογραφίας για μένα θεωρείται αυτονόητη.
Η ουσία είναι να βρίσκεσαι κάθε φορά "μέσα'' στο σώμα της φωτογραφίας.
Οι λόγοι πάντως που διαλέγει κανείς χρώμα η όχι δεν είναι αισθητικοί ούτε ακολουθούν πιστεύω κάποιους κανόνες. Μάλλον προέρχονται από μια βαθύτερη αντίληψη που έχεις για τα  πράγματα, πολλές φορές είναι μια ασυνείδητη διεργασία, με την έννοια ότι δεν μπορείς να την εξηγήσεις, παρόλα αυτά εμπεριέχει μια σιγουριά και μια αποφασιστικότητα.


- Τι ρόλο παίζει η γενική παιδεία για έναν φωτογράφο, το θεωρητικό υπόβαθρο, η καλλιέργεια;

Η μόρφωση με την έννοια της συσσώρευσης πληροφοριών νοθεύει
το φωτογραφικό ένστικτο.
Την παιδεία τη θεωρώ απαραίτητη.
Η φωτογραφική εκπαίδευση με την έννοια της συνεχούς τριβής με το αντικείμενο με πολλαπλούς τρόπους και όχι με έναν οριοθετημένο ακαδημαϊκό πανεπιστημιακό τρόπο είναι σημαντική.
Μείζονος όμως σημασίας είναι η καλλιέργεια.
Η ανταπόκριση στο τρόπο που χαράζεται πάνω σου η ζωή και δημιουργεί εκείνες τις γόνιμες αλλοιώσεις για να ανασυρθεί η αληθινή σου φύση.


- Πόσο βάρος ή σημασία έχει  για σένα η ερμηνεία (κριτική προσέγγιση)  της φωτογραφίας (της δικής σου ή των άλλων φωτογράφων);

Η κριτική γίνεται αναπόφευκτα.
Είναι η εργασία μετά τη λήψη και τη θεωρώ πολύ σημαντική.
Δεν αρκεί κάποιος να φωτογραφίζει όσο ταλαντούχος και αν είναι.
Πρέπει να αποκτήσει συνείδηση τι ακριβώς θέλει  να  κάνει, η  τέλος πάντων  τη κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει,  ώστε στη πορεία να βρει το ζητούμενο που για τον καθένα είναι ξεχωριστό. Αυτά αφορούν την αυτοκριτική.
Η κριτική των άλλων με ενδιαφέρει μόνον όταν προέρχεται από ανθρώπους που σέβομαι και εκτιμώ.


   

- Πώς και πότε φωτογραφίζεις;

Πρέπει να ξεχωρίσουμε την εφαρμοσμένη από την καλλιτεχνική φωτογραφία.
Στην πρώτη όλα είναι συγκεκριμένα για έναν καλό επαγγελματία. Μπορεί να λειτουργήσει με τη πείρα του την ώρα που πρέπει, κάνοντας τα στραβά μάτια στη ζωή που τρέχει.
Στην καλλιτεχνική φωτογραφία έχεις ανοίξει διάλογο με τα πράγματα, με τη ζωή.
Αυτά που συμβαίνουν στη ζωή είναι τροφή για δημιουργία.
Αυτό σημαίνει ότι έχεις όλο το 24ωρο ανοικτό, αλλά μπορεί να μην έχεις τη διάθεση να πατήσεις το κουμπί για μήνες. Εξαρτάται από τον καθένα.
Μοιάζει με τυφλόμυγα αλλά από κάποια στιγμή και έπειτα αρχίζεις να βλέπεις ''άλλα'' πράγματα και οι κινήσεις σου γίνονται αποφασιστικές και σίγουρες και ο τρόπος που φωτογραφίζεις συγκεκριμένος.
Χρειάζεται όμως προσοχή να μην γίνεις στερεότυπος και προβλέψιμος, να μην μπεις στο «γύψο».
Τότε πρέπει να αλλάξεις.


- Υπάρχουν περίοδοι που νιώθεις (φωτογραφικά) στερεμένος, βαλτωμένος και πως τις αντιμετωπίζεις;

Βιώνω περιόδους δημιουργικής έντασης και περιόδους ισχνών αγελάδων.
Τις θεωρώ απόλυτα φυσιολογικές και αναπόφευκτες.
Δεν χρειάζεται κανείς  να τις φοβάται ούτε να τις αποφεύγει.
Από τη μια δοκιμάζεσαι και ορίζεις τις αντοχές σου και από την άλλη δρέπεις καρπούς.



 


- Έχεις άλλη ή είχες κάποτε άλλη στο παρελθόν, σοβαρή ενασχόληση  π.χ.  με τη ζωγραφική, τη μουσική ή οποιαδήποτε άλλη;

Έχω σπουδάσει φλάουτο και έχω συνθέσει μουσική για διάφορες θεατρικές παραστάσεις.
Επίσης δούλευα στο ραδιόφωνο σαν παραγωγός για κάποια χρόνια.


- Πως φαντάζεσαι τον χρόνο σου, τις μέρες σου, χωρίς τη φωτογραφία;

Ακόμη και όταν δεν φωτογραφίζω, βλέπω φωτογραφικά το κόσμο.
Είναι σαν ένα είδος διαστροφής.
Μάλλον όμως θα μου έλειπε αυτό το download των φωτογραφιών στον υπολογιστή.


- Πόσο σημαντικό είναι για έναν φωτογράφο μια έκθεση, ένα βιβλίο, μια παρουσίαση, ένα βραβείο;

Κρεμώντας τις φωτογραφίες σου στο τοίχο νοιώθεις μια γύμνια. Αν το δεις έτσι μάλλον θα σε βοηθήσει.
Αυτό συμβαίνει και στις παρουσιάσεις, όμως σε πολύ μικρότερο βαθμό.
Το βιβλίο το θεωρώ πολύ σημαντικό. Είναι η αλήθεια σου και την κουβαλάς.
Κοιτάζεις το βιβλίο σου μετά από 10 χρόνια και ντρέπεσαι για κάποια πράγματα η νιώθεις ικανοποίηση, αλλά αυτό είσαι.

Τα βραβεία δεν με ενδιαφέρουν.


- Παρακολουθείς τις εξελίξεις, τα ρεύματα που κυριαρχούν στη φωτογραφία στην Ελλάδα και διεθνώς; 

Παρακολουθώ αλλά όχι με ιδιαίτερη προσήλωση.
Πηγαίνω και σε κάποιες εκθέσεις που με ενδιαφέρουν.
Μ' αρέσει να αγοράζω βιβλία.
Το internet είναι σημαντικότατο και βοηθάει πολύ στην επικοινωνία των φωτογράφων, αλλά με κουράζει να ψάχνω μέσα σε αυτό.
Πάντως ότι μου προτείνουν καλό, το βλέπω.


   

 


- Έχεις κάποιους ανθρώπους (στους οποίους δείχνεις τη δουλειά σου) που εμπιστεύεσαι τη γνώμη τους και πόσο σε επηρεάζουν;

Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που τους εκτιμώ και δείχνω τη δουλειά μου.
Αν μου πουν κάτι, θα το σκεφτώ και δεν θα το αφήσω να περάσει έτσι, αλλά τελικά θα κάνω το ''δικό μου''. Όμως η κουβέντα μαζί τους με βοηθά.


- Τι έχεις να συμβουλέψεις τους νέους φωτογράφους που προσπαθούν να βρουν το δρόμο τους;

Να μην βιάζονται.
Η φωτογραφία είναι σαν τη γυναίκα που καταλαβαίνει αμέσως αν είσαι φτιαγμένος γι' αυτήν και είναι έτοιμη να σου δώσει τα δώρα της, αρκεί να την αγαπάς.
Η εξέλιξη δεν είναι γραμμική αλλά σύνθετη και πολλές φορές απρόβλεπτη.
Να χαίρονται τη φωτογραφική διαδικασία.
Φωτογράφος γίνεται κανείς φωτογραφίζοντας.





Καταγράφηκε

Αξιολόγηση μηνύματος (14):
mandragoras
*****
Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 1115


δεν λεμε τιποτα..


Προφίλ WWW
« ΑΠΑΝΤΗΣΗ #1 στις: 11 Ιούνιος 2011, 07:24:41 »

πολυ καλη παρουσιαση για ενα πολυ καλο φωτογραφο thumbs up
Καταγράφηκε

OLYMPUS OMD-EM-1
OLYMPUS OMD-EM-10
OLYMPUS EPL2
OLYMPUS EPM-1

SAMSUNG EX-1

LENS  OLYMPUS MFT 12-40mm2.8 14-42 RII  14-150  45mm1.8  25mm1.8   17mm 2.8
LENS OLYMPUS 4/3     ED 9-18    PANCAKE 25MM
LENS PANASONIC LUMIX 14-45   PANCAKE 14mm
LENS HOLGA 25mm

olympus om 10  + 28mm
stavrosstam
Επίτιμο μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 2241


μαθαίνω να βλέπω...


Προφίλ WWW
« ΑΠΑΝΤΗΣΗ #2 στις: 12 Ιούνιος 2011, 00:13:34 »

 Στα πλαίσια του πρώτου φεστιβάλ contrast είχα την τύχη να δω και να θαυμάσω από κοντά κάποιες από τις φωτογραφίες του Β. Γεροντάκου που παρατίθενται πιο πάνω. Μου αρέσει ο τρόπος που βλέπει φωτογραφικά, κυρίως η αναζήτηση του "στοιχείου της έκπληξης" και η αποτύπωσή του με τρόπο που πραγματικά σε κάνει να... ψάχνεσαι.  Smiley
 Συγχαρητήρια, Νικηφόρε, για την παρουσίαση του φωτογράφου και τη σύντομη αλλά τόσο περιεκτική συνέντευξη.  thumbs up
Καταγράφηκε

Ηλίας
****
Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 944



Προφίλ
« ΑΠΑΝΤΗΣΗ #3 στις: 13 Ιούνιος 2011, 11:58:11 »

1. Νικηφόρε ευχαριστούμε για την απολαυστική συνέντευξη...

2. Πήγα κι στην έκθεση κι νομίζω πως ο κ. Γεροντάκος έχει κάποιες συγκλονιστηκές(με την έννοια ότι ακόμα πηγαινοέρχοντε στο μυαλό μου) έγχρωμες...

πχ.


3. Λίγα λόγια κι καλά...

4. Ώς νέος στο χώρο της φωτογραφίας κρατάω τα παρακάτω που λίγο-πολύ έχουν αρχίσει να με διαπωτίζουν τελευταία.

Παράθεση
Να μην βιάζονται.
...
Η εξέλιξη δεν είναι γραμμική αλλά σύνθετη και πολλές φορές απρόβλεπτη.
Να χαίρονται τη φωτογραφική διαδικασία.
Καταγράφηκε

" Βλέπεις καθαρά μόνο μέσα από την καρδιά σου. Τα ουσιαστικά πράγματα είναι αόρατα στο μάτι"
Antoine de Saint-Exupery

"Το ανοιχτό μάτι στο σκόπευτρο της μηχανής είναι για να κοιτάζει έξω, το κλειστό μάτι για να κοιτά στο εσωτερικό μας."
Henri Cartier-Bresson

"Αυτή ήταν η μέθοδος διδασκαλίας μου. Η προσκόλληση στο αισθητικό γεγονός που δεν χρειάζεται να προσδιοριστεί. Είναι κάτι τόσο προφανές, τόσο άμεσο, τόσο ακαθόριστο, όσο η αγάπη, το νερό, η γεύση των φρούτων."
Jorge Luis Borges

Εξοπλισμός: pentax k-x | 18-55mm f/3.5-5.6 AL | 50-200mm f/4-5.6 ED | 50mm f/1.4 FA || panasonic lumix lx5
clandestino
*
Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 18


Είναι τιμή μου να αποτελώ μέλος του DPGR


Προφίλ
« ΑΠΑΝΤΗΣΗ #4 στις: 14 Ιούνιος 2011, 20:56:59 »

Πάντα τέτοια... thumbs up thumbs up
Καταγράφηκε
Giannisrethymno
*
Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 44



Προφίλ WWW
« ΑΠΑΝΤΗΣΗ #5 στις: 16 Ιούνιος 2011, 03:04:01 »

Ωραία παρουσίαση,ωραίες φωτογραφίες. thumbs up
Καταγράφηκε

Φωτογραφίζειν εστί φιλοσοφείν.
Μιχαήλ (arxagelakos)
*
Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Ανδρας
Μηνύματα: 45



Προφίλ
« ΑΠΑΝΤΗΣΗ #6 στις: 29 Νοέμβριος 2011, 15:26:41 »

Μπραβο πολυ καλη παρουσιαση για εναν πολυ αξιολογο φωτογραφο!!!Ευχαριστω.... χαιρετάω
Καταγράφηκε
Σελίδες: [1] |   Πάνω
Μεταπήδηση σε: